پروانه ساختمان یا جواز ساختمان چیست؟
پروانه ساختمان یا جواز ساختمان پرونده ای رسمی است که مالک یا پیمانکار باید آن را از شهرداری دریافت کند تا بتواند پروژه ساخت و ساز یا مرمت را طبق ضوابط و قانون مشخص شروع کند و ادامه دهد. اگر مالک یا پیمانکار عملیات احداثی یا مرمتی را بدون دریافت این پروانه انجام دهد، عملی غیرقانونی انجام داده است.
پروانه ساختمان: برای چه این جواز را صادر می کنند؟
هدف اصلی از دریافت این پروانه، این است که عملیات ساخت و ساز و احداث به صورت قانونی و پیرو مشخصات فنی ، و رعایت اصول شهرسازی و مطابقت روند احداث با ضوابط و آئین نامه طرح جامع شهری است.
پروانه ساختمان شامل چه اطلاعاتی است؟
پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین است. اگر مالک می خواهد پروانه ساختمان را اخذ کند باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری سال جاری و سالهای قبلی را به شهرداری تحویل دهد و درخواست خود را ثبت کند.
شناسنامه ساختمان چیست
افرادی که متقاضی ساخت و ساز هستند از شهرداری دفترچه هایی به عنوان شناسنامه ساختمان دریافت می کنند که در آن صدور پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و پایان کار با هم هست.
به جز معلوماتی که در پروانه درج شده است، شناسنامه ساختمان حاوی معلوماتی از قبیل استفاده مسکونی یا تجاری بنا، میزان تراکم ساختمان، وضعیت پارکینگ، اصلاحات و تغییرات ساخت، گواهی عدم خلاف و در نهایت گواهی اتمام کار در آن ثبت می شود.
اخذ جواز ساخت در تهران مستلزم چه مراحلی است؟
تشکیل پرونده
اول، مالک یا وکیل مالک باید درخواست پروانه ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای این کار، مالک باید مدارکی را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر تحویل دهد. این مدارک عبارتند از اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسانامه و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سالهای قبلی. و درخواست خود را به شکل مکتوب در این مراکز ثبت کند.
دستور صدور بازدید
وقتی مالک پرونده را در این مراکز ارائه داد، مسئولین شهرداری بقیه مراحل پرونده را انجام می دهند. مسئول شهرسازی به مکان احداث آمده و بازدید می کند. وی ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را مورد بازدید قرار می دهد. این بازدید در مشخصات پروانه ساختمان می تواند موثر باشد. مثلاً اگر متراژ ملک از مقدار معینی کمتر باشد، پروانه ساخت بیشتر از چهار طبقه برای آن صادر نمی شود.
بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک
در بعضی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می شود. طرح تفصیلی قوانین ساخت و ساز خاصی را در هر نقطه از شهر مشخص می کند. مثلاً تراکم ساختمان طبق این طرح در جاهای مختلف شهر متفاوت است. اگر مشخص شود که ملک در جای مشخصی از شهر قرار دارد که در معرض مقررات این طرح است، باید این مقررات رعایت شود. و طبق این طرح میزان تراکم مشخص می شود و بعد از آن اصلاحات آن انجام می شود.
دستور نقشه
بعد از بررسی های فوق دستور نقشه ارائه می شود. که در آن کلیاتی که در بستر آن می توان طراحی ساختمان انجام شود، ارائه می شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعدادطبقات و سطح اشغال هر طبقه و همچنین متراژ سند و عرض گذر تعیین می شود. حال دستور نقشه را می توان به مهندس معمار ارائه کرد تا طبق آن مراحل بعدی را پیش ببرد.
طراحی نقشه
حال با توجه به دستور نقشه، مهندس معمار می تواند بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه ، نقشه معماری را طراحی کند. طراحی نقشه معماری از مهمترین مراحل صدور جواز ساختمان است. زیرا در این مرحله است که به صورت مشخص، متراژ، تعداد پارکینگ و جزئیات مشخص می شود.
بعد از تکمیل طراحی توسط مهندس معمار، دوباره به شهرداری سپرده می شود. در صورت نیاز به اصلاح، دفتر مهندسی باید نقشه را اصلاح کند تا نقشه تأیید شود.
6. پرداخت عوارض شهرداری
حال که شهرداری نقشه معماری را تأیید کرد، باید عوارض نوسازی و شهرداری بر اساس متراژ موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان محاسبه و تعیین گردد.
پروانه ساختمان: 7. تهیه مدارک پیش نویس
حال که عوارض شهرداری پرداخته شده است ، باید مدارک پیش نویس آماده شود. برای تهیه پیش نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری رفته و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر بماند تا دفاتر خدمات تماس گرفته و ناظر را معرفی کنند. بعد از معرفی ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی منعقد می گردد.
کلاً مدارک پیش نویسی که باید مالک تهیه کرده و به دفاتر خدماتی ارائه دهد عبارتند از : برگه سبز مهره شده 4 رشته شامل سازه، معماری ، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایلهای نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیستهای مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.
8. چاپ پروانه
پس از تأیید شدن نقشه های چهار رشته و فرایند دریافت تأییدیه های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، رئیس صدور پروانه ساختمان و معاون شهرسازی و معماری و در نهایت شهردار تأییدیه صادر می کنند. تمام این تأییدیه ها به صورت سیستمی انجام می شود. در نتیجه پروانه ساختمان چاپ می شود.