تاریخ مهندسی عمران

مهندسی عمران

تاریخ مختصر و پیدایش مهندسی عمران

می‌توانیم نمونه‌هایی از مهندسی عمران را در طول تاریخ ببینیم. اصطلاح «مهندسی عمران» تا قرن هجدهم مورد استفاده قرار نگرفت.

 برای هزاران سال، مردم سازه ها. ساختمان ها و زیرساخت ها را برای خدمت به عموم مردم طراحی کرده اند.

 در تاریخ، ما شاهد شروع این امر بین 4000 تا 2000 سال قبل از میلاد در مصر باستان. بین النهرین و دره سند هستیم.

 بسیاری از این نمونه‌ دستاوردهای اولیه مهندسی عمران هنوز در مصر. چین، رم، ایران و بسیاری از جاهای دیگر وجود دارند.

در مصر بین 118 تا 138 هرم هنوز پابرجاست که قدیمی ترین هرم شناخته شده. در 2630 قبل از میلاد، بیش از 4000 سال پیش ساخته شده است.

 بلندترین هرم، هرم خوفو، در اصل 146.5 متر ارتفاع داشت. که آن را به بلندترین سازه ساخته شده بشر در جهان برای بیش از 3800 سال تبدیل کرد.

 در این مدت، اهرام تنها شاهکار مهندسی عمران بزرگی نبودند که اتفاق افتاد. در ایران باستان، مردم سازه های مدیریت آب به نام قنات می ساختند.

 این سازه‌ها کانال‌های زیرزمینی هستند. که آب را از چاه یا سفره آب به سطح زمین می‌رسانند. تا برای آبیاری و شرب استفاده شود و کشاورزی را در مناطق خشک و کوهستانی امکان‌پذیرتر می‌سازد.

 قدیمی ترین قنات بیش از 71 کیلومتر طول و 3000 سال قدمت دارد.

در قرن‌های بعد شاهد دستاوردهای دیگری از مهندسی عمران ، از جمله دیوار چین. قنات‌های رومی، پل‌ها، سدها و جاده‌ها، کانال‌های فلاندری و ماچوپیچو بودیم.

 شهری در بالای کوه و سیستم های زهکشی در کوه‌های آند که در حدود سال 1450 با آب روان ساخته شد.

اخیراً ساختمان کانال ایری به عنوان اولین مدرسه عملی مهندسی عمران ایالات متحده عمل کرده است.

 این به این دلیل بود که بسیاری از مهندسان و پیمانکاران پروژه تجربه بسیار کمی در ساخت کانال داشتند.

 کانال ایری که بین سال‌های 1817 و 1825 ساخته شد. آلبانی را به بوفالو متصل کرد و کاتالیزوری بود که شهر نیویورک را به عنوان مرکز تجارت و مالی روی نقشه قرار داد.

 تا زمان ساخت کانال، سفر از آلبانی به بوفالو دو هفته طول می کشید. اما با کانال این سفر تنها 5 روز طول کشید.

 پس از ساخت، راه‌آهن‌ها شروع به گسترش گسترده‌تر کردند.هرچند که تا سال 1900 رقابت را تحمل کرد.

 سپس، در سال 1918، برای رقابتی ماندن و مرتبط ماندن کانال با کانال بزرگ‌تر بارج ایالت نیویورک تکمیل شد. که جایگزین بسیاری از کانال اصلی ایری شد.

 امروزه (از حدود دهه 1990)، سیستم کانال بیشتر توسط ترافیک تفریحی و برخی از ترافیک بار استفاده می شود.

مهندسی عمران

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس عمران

چگونگی بوجود آمدن مهندسی عمران

مهندسی عمران زمانی آغاز شد که هیئت امنای کالج راتگرز، مدرسه علمی راتگرز را در سال 1863 تأسیس کردند. و ایالت نیوجرسی در 4 آوریل 1864، راتگرز را به عنوان موسسه اعطای زمین نیوجرسی تعیین کرد.

 اولین نفر در کلاس به سرعت ثبت نام شد و در سال 1868 فارغ التحصیل شد. ثبت نام اولیه مهندسی دانشکده علمی عمدتاً مهندسان عمران بودند.

آموزش اولیه مهندسی عمران توسط افرادی انجام می شد. که تحصیلات خود را در آکادمی نظامی در وست پوینت یا با سپاه مهندسان (آمریکا) دریافت کرده بودند.

 اولین استاد بزرگ مهندسی عمران آلفرد الکساندر تیتسورث بود. که بعداً در سال 1914 اولین رئیس مهندسی شد.

در اوایل دهه 1900، کالج راتگرز دوره های فنی مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی برق را ارائه داد.

 درس فنی مهندسی عمران در نگاه اول کاملاً شبیه امروز است.

 چهار واحد ریاضی و دو واحد علوم برای پذیرش لازم بود.

در کاتالوگ آمده است: “یک تمرین کامل در ریاضیات هم به دلیل ارزش آموزشی عمومی و هم به دلیل اهمیت. آن به عنوان یک ابزار ضروری برای مهندس تحصیل کرده ارائه شده است.”

نقشه برداری، استحکام و مکانیک مصالح، تجزیه و تحلیل و طراحی سازه ها. مهندسی هیدرولیک و محیطی از جنبه های مهم برنامه در آن زمان بود، همانطور که امروزه هستند.

 برنامه مهندسی عمران در دانشگاه راتگرز همیشه مطابق با نیازهای این حرفه بوده است.

در سال 1908، فارغ التحصیلان ارشد مهندسی عمران. باشگاه مهندسی عمران را به عنوان یک انجمن فنی در مقطع کارشناسی تأسیس کردند.

 در سال 1921، این بخش به بخش دانشجویی راتگرز از انجمن مهندسین عمران آمریکا تبدیل شد. که یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های این چنینی است.

اولین دوره کوتاه سالانه برای اپراتورهای تاسیسات فاضلاب توسط بخش مهندسی عمران در سال 1927 و برای اپراتورهای آب در سال 1931 ارائه شد. این دوره ها تا اواخر دهه 1960 توسط این بخش برگزار می شد.

مدرک مهندس عمران

مدرک مهندس عمران برای استخدام مهندس عمران یک مدرک حرفه ای بود که به فارغ التحصیلان دوره فنی پس از سه سال یا بیشتر در عمل و تحصیل در رشته مهندسی عمران که پایان نامه رضایت بخشی یا بحث در مورد برخی از کارهای مهندسی که انجام داده بودند ارائه می کردند اعطا می شد.

 این مدرک در اوایل دهه 1900 تاسیس شد. مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی عمران در دهه 1920 تاسیس شد. و دکترا مدرک در سال 1961، با اولین فارغ التحصیلان در سال 1965.

تعداد کل فارغ التحصیلان برنامه های دپارتمان تا اواخر دهه 1940 بیش از بیست نفر نبود. که تا سال 1970 بین سی تا چهل نفر افزایش یافت.

خانه اصلی دپارتمان مهندسی عمران، ساختمان مهندسی در پردیس کوئینز (تالار موری) بود. که در سال 1908 به قیمت 70000 دلار ساخته شد. که مبلغ 25000 دلار آن توسط اندرو کارنگی داده شد.

 اولین مورد اضافه شدن این دپارتمان. تأسیس آزمایشگاه های هیدرولیک و مکانیک مواد. در سال 1932 در سالن بدنسازی Old Ballantine بود که در سال 1930 در اثر آتش سوزی تا حدی تخریب شده بود.

 در سال 1938، ساختمان مهندسی گسترش یافت و شامل چندین آزمایشگاه. کلاس های درس و سالن شد.

در سال 1947، تمام آزمایشگاه‌های دیگر بخش با گسترش بیشتر به ساختمان‌های مهندسی موقت. در پردیس بوش منتقل شدند. آزمایشگاه های نقشه برداری، بتن، مکانیک خاک و حمل و نقل در آنجا مستقر بودند.

کالج مهندسی در سال 1963 به محله های جدید در پردیس بوش نقل مکان کرد.

 فضای اداری و آزمایشگاه های مهندسی محیط زیست برای این بخش در این ساختمان گنجانده شد. اما آزمایشگاه های Ballantine یا ساختمان های موقت گنجانده نشد.

 ادغام کامل کلیه امکانات آزمایشگاهی بخش برای ساخت و سازهای بعدی باقی ماند. و وقف آزمایشگاه جدید مهندسی عمران در 19 مه 1982 تا حدی این برنامه ها را برآورده کرد.

مهندسی عمران

خاستگاه های مهندسی عمران

مهندسی عمران در جنبه های مربوط به ساخت، طراحی و نگهداری از محیط های ساخته شده. و طبیعی جهان به طرز فوق العاده ای تکامل یافته است. از نظر تاریخی، اصطلاح “مهندسی عمران” وجود نداشت.

 اخیراً است که مهندسانی که وظایفشان عمرانی و غیرنظامی بودند در دسته مهندسین عمران قرار گرفتند تا از مهندسین نظامی متمایز شوند.

 مهندس نظامی کسی است که «ماشین جنگ» می سازد.

 در زمان های قدیم پل، آبراه ها، استحکامات و ماشین های جنگی همگی پروژه هایی بودند که توسط مهندس نظامی انجام می شد.

 پادشاهان، ملکه‌ها، امپراتورها یا فرعون‌ها این خدمات ساختمانی نظامی را از مهندسان خود می‌خواستند. تا سازه‌های عظیمی بسازند که تصویری قدرتمند و با ابهت از خود ایجاد کنند.

 این شکل نهایی خودسازی بود. دلیل اینکه مهندسان “عمران” و “نظامی” در یک گروه قرار گرفتند. این بود که تکنیک های طراحی این پروژه ها مشابه بود و کسانی که در پروژه های ساختمانی نظامی کار می کردند، روی پروژه های عمرانی نیز کار می کردند.

مهندسی عمران سازه‌ها 

   همچنین سازه‌هایی مانند جاده‌ها، سدها، ساختمان‌ها و پل‌ها، برنامه‌های نظامی برخی از حاکمان را تسهیل می‌کرد.

 قطعاً قبل از ابداع واژه مهندس عمران، مهندسان عمران وجود داشتند. هزاران سال پیش، زمانی که اهرام امپراتوری مایا و مصر در حال ساخت اهرام بودند. افرادی که طراحی و نظارت بر ساخت اهرام را بر عهده داشتند باید یک مهندس بوده باشند.

 یقیناً کسانی که مسؤولیت اندیشیدن برای حل مشکلات روز ساختمان، حمل و نقل، آبیاری آب، شهرسازی را بر عهده داشتند مهندس بودند.

 مهندسان گذشته اغلب با استفاده از مکانیک، مواد موجود و تکنسین‌های روز روی مشکلات فنی روز خود کار می‌کردند. و اغلب در زمینه‌هایی کار می‌کردند که از اختراعات مکانیکی. نظامی گرفته تا معماری، که شامل طراحی ساختار زیبایی‌شناختی و شکل کلی بود، کار می‌کردند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *