باید توجه داشت که شهرداری با توجه به طرح تفصیلی که دارد، قصد تعریض برخی گذرها را دارد. حال فرض کنید که شما زمینی دارید که می خواهید ملکی در آن بسازید، و آن را طراحی کنید. نکتۀ مهم کاربری زمین است که مسکونی یا تجاری یا اداری است. این که چند درصد از زمین می تواند ساخته شود، و یا چه تعداد پارکینگ باید داشته باشد، سوالاتی است که طراح در ابتدای کار نمی داند و سوالی است که شهرداری با توجه به ضوابط و طرحهایی که دارد پاسخ خواهد داد. برای یافتن جواب این سوالها مالک باید مدارکی را به شهرداری ارائه دهد. تا به این صورت، شهرداری به سوالاتی که پرسیده شد پاسخ دهد. در این مطلب قصد داریم به زبان ساده خواندن دستور نقشه را تبیین کنیم.
شهرداری جواب سوالات را می دهد
همانطور که گفته شد، سوالاتی وجود دارد. چند طبقه می توان در این طرح تفصیلی بنا کرد. چند درصد از مساحت ملک زیر ساخت می رود. تعداد پارکینگ چگونه است؟ طرح تفصیلی چه میزان تعریض برای گذر کنار ملک شما در نظر گرفته است؟ چقدر از ملک شما ممکن است داخل این تعریض شود؟
برای یافتن جواب این سوالات مالک یا نماینده قانونی می تواند دستور نقشه را درخواست داده و شهرداری درجواب این سوالات پرونده ای چند صفحه ای ارائه می کند که دستور نقشه است.
بیشتر بخوانید:نحوۀ دریافت جواز ساختمان
برای دریافت دستور نقشه به کجا مراجعه کنیم؟
شهرداری در هر منطقه مجموعه ای از دفاتر خدمات شهرداری دارد. مثلاً یک دفتر خدمات شهرداری به شمارۀ 802 وجود دارد. اولین رقم این عدد از سمت چپ، یعنی هشت، نشان می دهد که آن در منطقۀ هشت قرار دارد. برای همۀ مناطق به همین منوال است.
حال مالک یا نماینده قانونی او با یک مجموعه از مدارک به این دفاتر رفته و درخواست تشکیل پرونده می کند. و بعد از طی مدتی دستور نقشه برای ملک ایشان صادر می شود.
اندازه گیری دقیق ابعاد زمین، در این مرحله بسیار مهم است. زیرا اندازه گیری فقط با متر، نمی تواند به طور دقیق زوایای بین اضلاع را مشخص کند. و ممکن است اضلاع موازی هم اندازه باشند، اما زوایا قائمه نباشد. برای همین توصیه می گردد که از نقشه بردار برای مشخص کردن طول و زوایا استفاده کرد.
این نکته از آن جهت مهم است، که عدم قائمه بودن زوایا باعث می شود، که بعد از ساخت بنا، پارکینگها ممکن است زاویه چرخش نداشته باشند و قابل استفاده نباشند. و این مسئله موجب ضرر مالی می شود.
مدارک موردنیاز برای اخذ دستور نقشه
1- اصل و تصویر سند مالکیت ملک
2- اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل قانونی
3- اصل و تصویر آخرین فیش نوسازی ملک
4- در صورت فوت مالک، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی وراث و نیز گواهی انحصار وراثت میبایست ارائه شود.
5- نقشهای با مقیاس ۲۰۰۰/۱ از وضعیت موجود ملک که محل ملک را بهطور دقیق مشخص نماید.
6- در رابطه با املاک دارای شکل خـاص یـا شیب خیلی تـنـد یا املاک با متراژ بیش از ۳۰۰۰ مـترمربع، نـقـشـه ۲۰۰۰/۱ دارای تأییدیه مهندس ذیصلاح، میبایست ارائه گردد.
7- اگر ملک، بنا (ساختمان) نداشته باشد، میبایست رای کمیسیون ماده ۱۲ یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد ۶ و ۸ قانون زمین شهری نیز ارائه گردد.
8- اصل و تصویر صورتجلسه تفکیکی برای املاکی که بهصورت آپارتمان هستند.
9- فیش آب، برق، گاز و تلفن ارائه شود.
10- اگر مالک شخص حقوقی (شرکت) باشد، میبایست معرفینامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت الزامی نیز ارائه گردد.
11- در صورت مراجعه وکیل قانونی مالک، اصل و تصویر وکالت نامه، شناسنامه و کارت ملی وکیل الزامی است.
12- جهت درخواست صدور پروانه، همه مالکین یا وکیل قانونی ایشان میبایست حضورداشته باشند.
خواندن دستور نقشه: معلوماتی که در دستور نقشه ارائه می شود
بعد از معلوماتی مثل نشانی متقاضی مهمترین اطلاعات درج شده در دستور نقشه ابعاد زمین است.
سه نوع ابعاد در دستور نقشه ارائه می شود. ابعاد طبق سند، وضع موجود و پس از اصلاحی.
ابعاد وضع موجود توسط مأمور بازدید مشخص می شود. و ابعاد باقیمانده پس از اصلاحی برای ابعاد بعد از رعایت تعریض گذر است.
در ادامۀ دستور نقشه، پهنه را داریم. که مثلاً یک عدد که با R شروع می شود برای پهنه ارائه می شود. R یعنی ملک مسکونی است. و محل احداث بنا را شمال می نویسند. که در تهران ساختمانها همیشه شمالی هستند. یعنی اگر در یک راستای شمالی و جنوبی قرار دارند، ساختمان همیشه در شمال احداث می شود.
تعداد طبقات مجاز در دستور نقشه:
آنچه در دستور نقشه به تعداد طبقات اشاره می کند به معنی طبقات روی همکف است. مثلاً اگر تعداد طبقات 4 ذکر شده باشد، یعنی شهرداری به جز همکف، 4 طبقه را اجازه می دهد.