ساخت و ساز یک بنا با پروانه ساختمان شروع می شود و با پایان کار به خاتمه می رسد. این دو، مجوزهای مهم احداث ساختمان هستند. پایان کار مجوز بسیار مهمی است. و مطالب مهمی وجود دارد که دانستن آن ضروری است. در این مقاله، مطالب مهم مربوط به مجوز پایان کار ساختمان توضیح داده می شود.
همانطور که جواز ساختمان مجوزی مهم و ضروری برای شروع عملیات احداث ساختمان است. پایان کار هم مجوز ضروری است که در خاتمه عملیات ساخت و ساز باید اخذ شود. وقتی عملیات احداث ساختمان به پایان رسید، اگر ساختمان توسط شهرداری تأیید شود. و ساختمان تخلف نداشته باشد و بدهی نداشته باشد. شهرداری مدرکی به نام پایان کار به مالک ارائه می کند. پایان کار مجوزی است که خاتمۀ عملیات احداث ساختمان را تأیید می کند.
گواهی پایان کار نشان می دهد که ساخت ساختمان بر اساس مقررات شهرسازی است. و شهرداری و سازمان نظام مهندسی روند احداث آن را تأیید کرده است. برای این کار، کارشناس فنی شهرداری از ساختمان دیدن می کند. و از مطابقت روند احداث ساختمان با نقشه های مصوب اطمینان حاصل می کند. بعد از این که این موارد تأیید شد، گواهی پایان کار ساختمان صادر می شود.
بیشتر بخوانید: عقب نشینی ساختمان چیست و جزئیات آن چیست؟
ضرورت گواهی پایان کار
تا زمانی که گواهی پایان کار از سوی شهرداری صادر نگردد، اداره ثبت اسناد و املاک صورت مجلس تفکیکی را تنظیم نمی کند. و اگر این اداره صورت مجلسل تفکیکی را تنظیم نکند، صدور سند مالکیت مجزا برای هر یک از واحدهای ساخته شده ممکن نیست.
بعد از این که ساخت و ساز بنا تمام شد. مهندس ناظر آن را تأیید می کند و پایان کار صادر می شود. بعد مالک به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کند. و درخواست صدور صورت مجلس تفکیکی می کند.
وقتی مراحل ساخت یک ساختمان تمام می شود. چه مالک قصد فروش آن را داشته باشد. چه اجاره دهد یا خود در آن ساکن شود باید گواهی پایان کار ساختمان را دریافت کند. ساختمان هر نوع کاربری ای داشته باشد. چه مسکونی و چه اداری و چه تجاری و غیره نیازمند اخذ این گواهی است.
اگر ساختمانی این گواهی را نداشته باشد. مالک نمی تواند آن را بفروشد. معامله ملک بدون داشتن پایان کار غیرقانونی است.
اگر ساختمان ساخته شده خلافی نداشته باشد. و از نظر متراژ ساختف طبق دستورالعمل مندرج در مجوز ساخت باشد، و کار احداث ساختمان تکمیل شده باشد. گواهی پایان کار به راحتی صادر خواهد شد. در غیر این صورت شاید مشمول جریمه یا خلافی ساختمان شود.
اگر ساختمان جریمه ای داشته باشد، باید ا ول جریمه ها پرداخت شود، سپس مراحل صدور گواهی پایان کار ساختمان انجام خواهد شد.
بیشتر بخوانید: ضوابط نورگیر در ساختمان
مراحل اخذ پایان کار
مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان
بعد از پایان عملیات احداث ساختمان، مالک باید به همراه مدارک لازم به شهرداری رفته و تقاضای صدور گواهی پایان کار ساختمان کند. مدارک لازم برای این کار به شرح زیر می باشد:
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
اصل و کپی سند مالکیت
در صورتی که مالک اصلی فوت کرده باشد، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه
اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
ارائه کارت سازه، کلیه گزارشات مرحلهای و برگه اتمام عملیات ساختمانی؛ همچنین در ساختمانهای نوساز، ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور
اصل و کپی پروانه ساختمان
نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD
مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان
تشکیل پرونده
مالک باید فرم درخواست پایان کار را تهیه کرده و او و ناظر فرم را تکمیل کنند. اگر ساخت و ساز انجام شده نوسازی بوده باشد، باید عوارض نوسازی پرداخت شود. و رسید آن ارائه شود. مابقی مدرکهایی که برای تشکیل پرونده لازم است عبارت است از سند مالکیت رسمی، نامه درخواست به شهردار برای اخذ دستور، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه. همچنین تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی. همچنین لازم است که کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان تکمیل شده بازدید کنند. زیرا وجود مدارک بازدید و تأیید نظر آنها ضروری است. لذا باید مراحل زیر انجام شود:
کارشناس دفتر فنی شهرداری مربوطه از محل ساختمان بازدید کند.
کارشناس شهرداری مربوطه از محل بازدید کرده و گزارش وضع موجود را تنظیم کند.
فرم گزارش روند اجرای عملیات ساختمان توسط ناظر تکمیل شود. و در اختیار مالک قرار بگیرد.
مالک در هنگام مراجعه مدارک شناسایی را در اختیار داشته باشد.
تعیین تخلف
بعد از این که مالک مدارک مذکور را تحویل داد، باید منتظر بماند تا نظر کارشناس ارائه شود. اگر ملک خلافی نداشت، مابقی مسیر خیلی طول نمی کشد. بعد از آن، پرونده ملک به قسمت محاسبات می رود. از آنجا برگه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بنا صادر می شود. پیش نویس پایان کار ساختمان و رسید تأیید بازرسی، محتوای برگه اتمام بنا را تشکیل می دهند.
اگر در ملک تخلف ساختمانی صورت پذیرفته باشد، پرونده آن به کمیسیون داخلی ارجاع داده می شود. و در کمیسیون ماده 100 بررسی می شود. بعد از آن از مالک خواسته می شود که در مدت 10 روز در مورد تخلف توضیحاتی ارائه دهد. و بعد از آن در مورد پرونده تصمیم گیری می شود. پس از طی شدن این مرحله و تصمیمگیری درباره آن، تأییدیه رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر شده و به دبیرخانه شهرداری منطقه تحویل داده میشود.
اگر کمیسیون ماده 100 رای به جریمه دهد، مالک موظف است که جریمه بپردازد. اگر جریمه را پرداخت بقیه مراحل صدور گواهی پایان کار انجام خواهد شد. در صورتی که جریمه پرداخت نشود، پرونده او به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 ارجاع داده میشود و این کمیسیون رأی به تخریب بنا خواهد داد. پس از آن حکم تخریب از طرف شهرداری به مالک ابلاغ میشود. در صورتی که ظرف 2 ماه از صدور حکم، تخریب بنا انجام نشود، شهرداری راساً اقدام به انجام این کار خواهد کرد و هزینههای آن را از مالک دریافت خواهد کرد.
باید به این نکته اشاره شود که در صورتی که ساختمان دارای اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین باشد، باید مالک از مجاورین ساختمان کسب رضایت کند. همچنین اضافه بنا مشمول جریمه میشود که کمیسیون ماده 100 درباره آن تصمیمگیری میکند.
پایان کار ساختمان
در این مرحله، مالک باید با در اختیار داشتن اصل و کپی سند، اصل و کپی شناسنامه ، رسید پرداخت عوارض نوسازی و کپی پایان کار ملک، مجدداً مراحل تشکیل پرونده را طی کند. بعد از این مراحل، واحد تشکیل پرونده شهرداری، پیش نویس پایان کار را آماده می کند. بعد از آن ، برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل می شود. برای تکمیل، این برگ باید به امضای نهایی معاون شهرسازی، شهردار (معاول مالی اداری)، محاسب و پیشنویس گیرنده برسد. پس از انجام این فرایند، پرونده به دبیرخانه شهرداری رفته و گواهی ممهور به مهر، شماره و تاریخ شهرداری میشود.
با پشت سر گذاشتن این مراحل میتوان گفت که کار صدور مجوز به اتمام رسیده است و پس از مدتی گواهی پایان کار ساختمان صادر میشود.