13 اصول و قوانین لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان یکی از اساسی ترین بخش های یک ساختمان به شمار می آید. به طوری که میشود گفت تامین آب مورد نیاز ساختمان و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب و هدایت آن به سمت لوله فاضلاب، به کمک سیستم لوله کشی ساختمان درست و اصولی امکان پذیر می شود.

 

هدف از اصول و قوانین لوله کشی ساختمان علی الخصوص در شهر های بزرگ و پرجمعیت، تهیه و توزیع آب شرب تصویه شده و پاکیزه و بیرون کردن فاضلاب حاصل از محیط های مسکونی است.

 

قوانین لوله کشی ساختمان گرچه یک کار معمولی و ساده به نظر می رسد اما در صورتی که طبق اصول انجام نگیرد ممکن است به لحاظ مالی خسارت های سنگینی را متحمل شود.

13 استاندارد لوله کشی ساختمان

 1- در ساختمان هایی که کاربری مسکونی و اداری دارند حتما باید آب خاص و سالم با اتصالاتی عاری از خطرات جریان معکوس یا پس مکش تامین گردد.

 

 2- در ساختمان هایی که سرویس های بهداشتی دارند، آب باید به میزان و با فشار کافی تامین شود.

 

 3- آبگرمکن ها و دستگاه های گرمایشی و ذخیره سازی اب باید طوری طراحی و نصب شوند که از هر گونه انفجار ناشی از افزایش بیش از حد دمای آب در امان باشند.

 

 4- در جایی که امکان دسترسی به شبکه فاضلاب شهری فراهم است، فاضلاب ساختمان های مسکونی باید به آن متصل گردد.

 

 5- برای لوله کشی ساختمان باید جنس لوله ها از موادی ساخته شوند که پایدار و مقاوم در برابر خوردگی و با سطوح غیر جاذب و عاری از جرم گرفتگی پنهان باشند.

 

 6- دیگر ساختمان های مسکونی نیز اعم از اینکه به شبکه فاضلاب عمومی و یا خصوصی متصل شوند باید حداقل یک توالت و یک دستشویی داشته باشند.

 

 7- شرایط طراحی و نصب سیستم های فاضلاب بهداشتی باید طوری باشد که بتوانند هرز آب و فاضلاب مربوطه را از هر یک از این وسایل بهداشتی بدون ایجاد هر گونه آلودگی گرفتگی مسیر و باقی گذاردن پسماند های جامد در داخل لوله فاضلاب به محل های تعیین شده انتقال دهند. دریچه های بازدید باید به تعداد کافی در سیستم لوله کشی ساختمان پیش بینی شوند تا امکان تمیز کردن لوله ها به هنگام گرفتگی فراهم شود.

 

 8- سیستم های لوله کشی ساختمان باید در شرایط بهداشتی نگهداری شوند و در مسیر انشعاب های مستقیم و غیر مستقیم به شبکه فاضلاب از سیفون با آب بند مناسب استفاده شود. با انتخاب فاصله کافی بین وسایل برای تمیز کاری باید به طور معقولی در دسترس باشند.

 

 9- ساخت و نصب لوله های فاضلاب باید با استفاده از مواد مقاوم و نشست ناپذیر در برابر آب و بخارات مضر حاصل از هوای فاضلاب باشند، نصب باید با مهارت و اجرایی مناسب و استفاده از مصالح مرغوب انجام شود.

 

 10- سیستم لوله کشی ساختمان باید طوری طراحی ، اجرا و تنظیم شوند که بتوانند آب را به مقدار کافی تامین کنند. همچنین به هنگام استفاده عادی از سیستم های جدید و با سیستم های بازسازی شده باید از نظر نشت و مشخص شدن هر گونه عیب و نقص آزمایش شوند.

 

 11- در طراحی سیستم لوله کشی ساختمان باید همه گونه ملاحضات از لحاظ حفظ مقاومت عناصر ساختمانی رعایت شود. انتهای لوله و نت که روی بام ادامه می یابد، باید طوری طراحی شود که از برگشت هوای آلوده به ساختمان و عدم انتقال هوا از لوله به خارج جلوگیری کند.

 

 12- ملاحظات لازم برای حفاظت در مقابل آلودگی های ناشی از جریان معکوس فاضلاب مواد غذایی، پسماندهای مواد گندزدا و دیگر مواد مشابه منظور شوند: موادی که سبب گرفتگی لوله ها و اتصالات می شوند و یا در ترکیب با مواد فاضلابی گازهای قابل اشتعالی تولید می کنند، مجاز نیستند به شبکه فاضلاب ساختمان راه پیدا کنند.

 

 13- فاضلاب ها یا هرز آب های دیگر سیستم و لوله کشی ساختمان نباید در لایه های سطحی خاک و یا آب های سطحی تخلیه شوند، مگر اینکه قبلا با روش مناسبی تصفیه شده باشند.

لوله کشی ساختمان

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس مکانیک

5 نکته مهم در لوله کشی ساختمان

 1- اولین و مهم ترین نکته ای که قبل از لوله کشی ساختمان باید در نظر داشته باشید این است که باید بستر مناسبی برای آن فراهم شود. معمولا لوله را در عمقی مناسب قرار میدهند که هم از آن به خوبی محافظت شود و هم در هنگام بروز مشکل به سادگی به آن دسترسی داشت.

 

 2- توجه داشته باشید اگر لوله کشی ساختمان به صورت استاندارد صورت بگیرد کیفیت آب نیز تحت تاثیر قرار نمیگیرد.

 

 3- نکته ی بعدی که بسیار حائز اهمیت است طراحی سیستم لوله کشی ساختمان است. قبل از شروع عملیات باید کلیه مسیرهای لوله کشی توسط کارشناس مربوطه طراحی و بررسی شود و سپس طبق اصول اجرا شود.

 

 4- در هنگام لوله کشی ساختمان توجه داشتن به شیب زمین نیز یکی دیگر از نکات مهم است. به طوری که شیب لوله ها باید به گونه ای باشد که آب در آن به درستی در مسیر مناسب هدایت شود و همچنین آب مورد نیاز هم به سمت لوله اصلی هدایت شود.

 

 5- برای لوله کشی آب سرد و گرم میتوان از لوله های پلیمری استفاده کرد. این لوله ها مقاومت بالایی در مقابل حوادث دارد همچنین از نظر وزن هم بسیار سبک هستند. از نظر رسوب گرفتی نیز به مرور زمان در آنها رسوب ایجاد نمیشود از همین رو میتوان گزینه ی مناسبی برای لوله کشی آب آشامیدنی ساختمان ها باشد.

انوع لوله ها از نظر کاربرد و جنس

  • لوله حرارتی یا PEX :
    از این لوله ها برای لوله کشی ساختمان های مسکونی استفاده میشود. این لوله ها انعطاف پذیری بالایی دارد به خاطر همین اتصال و خم کردن آنها بسیار کار ساده ای است.

 

  • لوله پی وی سی :
    از این لوله برای لوله کشی فاضلاب و خطوط تخلیه استفاده میشود. این لوله ها بر خلاف لوله های حرارتی قابلیت انعطاف پذیری ندارد.

 

  • لوله مسی :
    لوله های مسی به عنوان یکی از مقاوم ترین و محکم ترین لوله ها در برابر خوردگی و آسیب به شمار میروند. از این رو برای وصل کردن لوله ها و اتصالات اضافی آنها را به هم جوش میزنند.

 

  • لوله برنجی :
    ترکیبی از برنج و مس است که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدن دارد.

 

  • لوله استیل :
    این لوله ها بخاطر ساخته شدن از استیل ضد زنگ و یا فولاد در مناطقی مورد استفاده قرار میگیرد که احتمال پوسیدگی لوله ها بیشتر است. این لوله ها برای لوله کشی دستشویی میتواند انتخاب مناسبی باشد.

 

  • لوله گالوانیزه :
    این لوله ها بخاطر پوششی از فلز روی سطح لوله مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. اما با از بین رفتن پوشش گالوانیزه این امکان وجود دارد که لوله دچار زنگ زدگی شود. به طور معمول از لوله های گالونیزه در اماکنی استفاده میشود که ترمیم و تعمیر لوله ها قابل انجام باشد.

 

  • لوله چدن :

         از این لوله ها بیشتر در خانه های قدیمی و لوله کشی گاز استفاده میشود. این لوله ها مناسب برای جلوگیری از نشت گاز به بیرون است.

لوله کشی ساختمان
سخن پایانی :

شما برای لوله کشی ساختمان و استخدام مهندس مکانیک با مهارت بالا باید سختی زیادی را متحمل شوید تا بتوانید فرد مورد نظر خود را پیدا کنید ولی در مهندسی یاب میتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن مهندس مورد نیاز خود را پیدا و استخدام کنید.

همچنین در سایت مهندسی یاب میتوانید استخدام مهندس مکانیک با پروانه اشتغال مورد نظر خود را پیدا و استخدام کنید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *