9 گام ساخت و اجرای فونداسیون های بتنی

فونداسیون بتنی

فونداسیون بتنی یکی از مهم ترین نقش ها را در استحکام سازی سازه ها داشته است. که در صورت اجرای غیراصولی این فونداسیون بتنی خسارت های جانی و مالی زیادی می تواند به بار آید.

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با مراحل اجرایی پی کنی و مراحل اجرایی فونداسیون بتنی و فلزی آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

فونداسیون چیست ؟

 

فونداسیون بخشی از سازه است که موجب انتقال نیروهای حاصل از وزن سازه و همچنین بار های اضافی وارد بر آن به زمین می شود. فونداسیون انواع مختلفی دارد که نوع آن را بر اساس وزن سازه، جنس خاک، نوع سازه و دیگر عوامل مشخص می کنند.

 

همچنین ابعاد فونداسیون را ( منظور از ابعاد عمق، طول و عرض می باشد ) نیز بر اساس وزن سازه، مقاومت خاک و تعداد طبقات ساختمان تعیین می کنند.

 

به بیان دیگر هرچقدر بیشتر وزن سازه افزایش پیدا کند ابعاد فونداسیون به نسبت آن افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر با افزایش مقاومت خاک ابعاد فونداسیون کاهش می یابد.

فونداسیون بتنی

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس عمران

گام اول : خاکبرداری

 

بعد از انتخاب زمین برای اجرای عملیات فونداسیون بتنی و قبل از پیاده کردن نقشه اجرایی روی زمین باید زمین را هموار و به نسبت تراز کرد. بسیاری از زمین ها دارای پستی بلندی های نامطلوبی هستند که قبل از اجرای عملیات فوانداسیون بتنی این ناهمواری ها باید برطرف شود.

 

گام دوم : پیاده کردن نقشه اجرای فونداسیون بتنی

 

در گام دوم ابتدا باید نقشه ی اجرایی فونداسیون بتنی را بر روی زمین رسم شود. به طوری که تماما باید جای دقیق ستون ها، ابعاد آنها و غیره به صورت واضح مشخص گردد.

 

لازم به ذکر است که بعد از اجرای این مرحله زمین سطح زمین باید از هر گونه گیاه و علف پاکسازی شود. و سطح زمین کاملا یک دست شود.

 

گام سوم : گود برداری محل نقشه فونداسیون بتنی

 

گود برداری به دو منظور می تواند انجام شود. یکی می تواند این باشد که به مقاومت مناسب از زمین برسیم. و دیگر دلیل گود برداری می تواند این باشد که از پی در برابر آسیب های وارده محافظت کند.

 

قبل از اجرای عملیات گود برداری برای عملیات فونداسیون بتنی ابتدا شرایط محیطی سنجیده می شود. مانند مقاومت خاک، میزان آب های زیر زمینیو غیره. سپس ارتفاع خاک اندازه گیری می شود. بعد از این مرحله ارتفاع خاک اندازه گیری می شود.

 

نکته ای که بشدت مهمه این است در هنگام گود برداری برای فونداسیون بتنی ممکنه دیواره های گود فرو بریزد و باعث ایجاد اختلال در عملیات شود. از این رو دیواره های گود را با شمع بندی مستحکم می کنند تا دچار ریزش نشود.

 

به عنوان راه دیگر برای حل چنین مشکلی می توان اجرایی کردن عملیات به صورت مرحله به مرحله را نام برد. به طور فرض ابتدا می توان بخش ستون ها گود برداری شود و پس از قرار دادن ستون ها داخل خاک بقیه ی قسمت ها گود برداری شود.

فونداسیون بتنی

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس عمران

گام چهارم : اجرای بتن مگر

 

بتن مگر ترکیبی از شن و ماسه و آب و سیمان است. که به منظور جدا کردن پی اصلی از زمین و زیبایی مورد استفاده قرار میگیرد. به علت اینکه استحکام کافی را دارا نیست. برای جدا کردن پی اصلی از سطح زمین حدود 10 الی 15 سانتی متر بتن مگر اجرا می شود.

 

گام پنجم : آرماتوربندی

 

این مرحله فونداسیون بتنی از حساسیت بالایی برخوردار است. به طوری که باید دقیقا طبق نقشه هایی که از قبل تهیه شده است انجام گیرد. نکته ی حائز اهمیت در آرماتور گذاری این است که باید فاصله ی آن از بتن مگر حدود چهار سانتی متر باشد.

 

گام ششم : قالب بندی فونداسیون اسکلت فلزی

 

بعد از اجرای مرحله آرماتور گذاری نوبت به مرحله قالب بندی فونداسیون بتنی میرسد. در ابتدا باید تخته هایی سالم و تخت و عاری از هر گونه گره به کار برده شود.

 

که حداقل ضخامت این تخته ها باید 2/5 سانتی متر باشد. و طوری این تخته ها گذاشته شود که خروج آب اضافه از زیر یا اطراف آنها امکان پذیر باشد. علاوه بر همه ی این موارد باید تخته ها استاندارد های لازم را دارا باشند.

 

به عنوان مثال این تخته ها باید بتوانند قالب بتن را همانگونه که هست نگه دارد و در برابر صدمات و لرزش ها حفظ نماید.

 

همچین تخته های قالب بندی در فونداسیون بتنی باید از قالب بتن در برابر سرما و گرما محافظت کنند که پس از خشک شدن بدون آسیب رساندن به بتن از آن جدا شود.

 

از ورقه های فلزی تخت و قالب های آجری نیز می شود برای قالب بندی فونداسیون استفاده کرد.

فونداسیون بتنی
گام هفتم : اجرای صفحه زیر ستونی ستونی یا بیس پلیت

 

بیس پلیت ( BasePlate ) صفحه ای است که در زیر ستون جایگذاری می شود که وظیفه ی آن تقسیم بار ستون بر فونداسیون بتنی است. سوراخ هایی در اطراف صفحه ی بیس پلیت وجود دارد که برای اتصال آرماتور و یک سوراخ در مرکز برای خروج هوای اضافه به هنگام هواگیری تعبیه شده است.

 

صفحات این ورقه باید دقیقا در جای خود قرار گیرد و زیر آنها را با بتن شل پر شده و پس از آن با محکم کردن پیچ ها هواگیری شوند. زیر صفحات نباید هوایی باقی بماند زیرا باعث ایجاد نشست در زمین می شود.

 

گام هشتم : اجرای بتن ریزی

 

تقریبا می شود گفت به مرحله ی آخر اجرای فونداسیون بتنی رسیده ایم. اجرای این مرحله نیازمند دقت زیادی است زیرا باید به صورت هماهنگ و همزمان انجام شود.

 

تمامی قسمت های آرماتور و فونداسیون بتنی باید به صورت کامل توسط بتن پوشش داده شود. البته قبل از عملیات بتن ریزی باید بتن در کامیون میکس چندین بار مخلوط شود. نکته ی دیگر حائز اهمیت این است که بتن را نباید از فاصله زیاد خالی کنند زیرا امکان جدا شدن ذرات و خراب شدن بتن وجود دارد.

 

بنابراین باید بتن توسط ناودانی های مخصوصی به نام شوت در محل مورد نظر ریخته شود.

 

گام نهم : اجرای اسکلت فلزی

 

و حالا به آخرین مرحله از اجرای فونداسیون اسکلت بتنی رسیده ایم. اجرای این مرحله بعد از تکمیل فونداسیون بتنی صورت میگیرد. از قبل جای قرارگیری ستون ها باید مشخص شده باشد و به محض کار گذاشتن ستون ها، تیر های آهن نیز باید در جای خود تثبیت شده و اسکلت فلزی شکل میگیرد.

 

استحکام این سازه در اول به اجرای صحیح فونداسیون بتنی بستگی دارد زیرا می تواند سنگینی اسکلت فلزی را تحمل کند و با تقسیم فشار ناشی از اسکلت بر زمین مانع از نشست زمین و خسارت های ناشی از آن شود .

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *