وظایف مهندس ناظر بر سازه آسانسور

سازه آسانسور

نظارت بر سازه آسانسور:

همانگونه که قبلا در مورد شغل مهندس عمران صحبت کردیم، زمینه های مختلفی برای استخدام مهندس عمران وجود دارد که یکی از این زمینه ها، فعالیت در حوزه سازه آسانسور می باشد. نظارت در حوزه سازه  آسانسور تفاوت زیادی با نظارت های دیگر دارد، یعنی نظارت آسانسور جزو  زمینه های نظارت مستمر است به همین امر با توجه به سختی های این نوع نظارت،شرکت ها نیازمند استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال می باشند.

به همین دلیل بهتر است قبل از هرچیزی وظایف مهندس ناظر را در اجرای آسانسور بهتر بشناسیم تا هر زمان اقدام به استخدام مهندس عمران در زمینه آسانسور کردند، اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم.

وظایف مهندس ناظر در زمان اجرای آسانسور:

 

مشخص کردن مکان چالهو سازه آسانسور در زمان اجرای فونداسیون:

جانمایی فونداسیون روی زمین از اولین و مهم ترین مراحل اجرای ساختمان است و همینطور از آن مهم تر مشخص کردن مکان چاهک آسانسور می باشد. استخدام مهندس عمران با تجربه در این زمینه خیلی به شما کمک می نماید زیرا نظارت در زمینه آسانسور جزو مسائل بسیار حیاتی است. به همین امر از وظایف مهندس عمران، معمار و نقشه بردار است که از جانمایی چاهک و منطبق ساختن ابعاد و موقعیت نقشه مطمئن شوند و در صورتی وجود مغایرت یا تخلف با نقشه، موضوع را گزارش داده تا کارفرما را مجبور به رفع مغایرت و اصلاح تخلف کند و قبل از اجرای بتن فنداسیون اقدام به صدور مجوز اجرا کند.

اجرای بازشوی سازه آسانسور در طبقات:

پس از اجرای مرحله اول یعنی اجرای چاهک سازه آسانسور و اطمینان از اجرای صحیح و صدور مجوزهای مربوط به آن، باید بسیار دقت شود که در مراحل اجرای طبقات، قسمت بازشوی  سازه آسانسور دقیقا در راستای جاهک آسانسور باشد. با استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال، شما به عنوان مهندس ناظر معمار و نقشه بردار که استخدام شدید، وظیفه کنترل وضعیت بازشوی در آسانسور در طبقات و همراستا بودن بازشوی سقف را به عهده دارید که این کنترل از ظریق دوربین نقشه برداری یا شاقول بنایی انجام می شود. در صورتی که تخلفی از لحاظ ابعاد یا تراز نبودن و یا کوچک بزرگ شدن ابعاد آسانسور وجود داشته باشد، شما به عنوان مهندس ناظر وظیفه دارید که تخلف را گزارش نمایید.

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس عمران

اجرای قطعات دفن شده قبل از زمان بتن ریزی مانند قلاب آسانسور و یا موارد دیگری مربوط به آسانسور:

زمانی که سقف ها و بتن ریزی آنها اجرا میگردد، وظیفه مهندس ناظر کنترل و یادآوری قطعات مدفون شده در بتن مانند پلیت های اتصال شاسی و قلاب آسانسور و وارد دیگر است که در زیر بتن مدفون نشوند تا پروژه بعد از بتن ریزی دچار مشکل نگردد.

آرماتوربندی دال و بتن ریزی کف و روی چاه آسانسور و نصب پلیت اتصال در کف:

وظیفه شما به عنوان مهندس ناظر مسئولیت نظارت آرماتوربندی و بتن ریزی کف و سقف چاله آسانسور طبق نقشه های مهندس طراح می باشد. اما توجه داشته باشید که برای عبور کابل های آسانسور در دال سقف همچنین پلیت هایی که در کف چاهک نصب می گردد به همین امر غلاف هایی با توجه به هماهنگی مهندس نصاب آسانسور و مهندس سازه اجرا شود.

شاسی کشی آسانسور:

شاسی سازه آسانسور یکی از مهمترین اجزای آسانسور می باشد که توجه بسیاری در اجرا نیاز دارد. این اسکلت فلزی که ریل های حرکت کابین و سایر قطعات به آن متصل می شود مسئله بسیاری مهم و حائز اهمیتی است که باید توسط مهندس ناظر سازه و معمار کنترل شود. البته به نظر برخی از مهندسین این فعالیت ها به عهده بازرس سازه آسانسور می باشد اما به علت وجود نقشه های شاسی کشی آسانسور و اتصالات آن در نقشه ها، پرونده های محکومیت مهندس ناظر در این باره همچنین حضور بازرس آسانسور آنهم پس از تمام شدن مراحل ساخت که هیچ دسترسی به شاسی نیست، مهندس ناظر مسئول این شرایط می باشد. اما مهندس ناظر باید در تمام مراحل اجرایی، کار نظارت را انجام دهد تا ابعاد طبق نقشه های سازه پیشروی کند تا مغایرتی ایجاد نشود. توجه شود که تراز بودن شاسی آسانسور به دلیل عدم تراز بودن که احتمال سقوط کابین را به همراه دارد،جزو امور بسیار مهم تلقی می گردد.

دیوارچینی چاله آسانسور:

با تکرار این مسئله عرض کنم که شما با عنوان استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال وظیفه دارید که در اجرای پروژه آسانسور در محل حاضر باشید و در این مراحل باید دقت بسیاری به خرج بدهید یعنی:

  • ضخامت دیواره آسانسور باید 20 سانتی اجرا شود (مطابق با مبحث 19 در خصوص اجرای عایق حرارت و صوت در دیواری که با واحد مشترک می باشد)
  • جدار داخلی دیوار جوری مصالح اندود شود که در اجرا مواد و مصالح از روی دیوار نریزد که البته با توجه به مباحث آیین نامه میتوان موارد خوبی را برای این مسئله پیدا کرد. البته طبق استاندارد بهتر است که جدار داخلی رنگ کاری شود و بهتر است از رنگ روشن برای این دواره ها استفاده نمود.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه از چاله آسانسور برای عبور لوله های تاسیساتی یا کابل برق البته بغیر از سیم و کابلی که مروبط به سازه آسانسور می باشد، استفاده نکنید.

سازه آسانسور

نازک کاری بیرون و داخل چاله آسانسور و نصب درب ها:

اولین نکته اینکه دقت داشته باشید با توجه به نوع کاربری، درب ورودی آسانسور را نسبت به عرض مورد نظر نصب نمایید و همچنین دقت کنید که برجستگی ای داخل چاله آسانسور وجود نداشته باشد تا حرکت کابین داخل چاه دچار مشکل نشود. البته در مورد این قسمت نکاتی وجود دارد:

  • زمان اندود کردن دیوارهای داخل چاه آسانسور بهتر است که در قسمت زیرین درب های ورودی حدودا 3 سانتی متر فرورفتگی را بیشتر در نظر بگیریم، تا از نفوذ آب های سطحی شامل نظافت راه پله ها و غیره، که از خرابی هایی شامل تخریب اندود دیوار و موارد این چنینی را به دنبال دارد به داخل چاه آسانسور جلوگیری شود. همچنین بهتر است که زیر درب طبقه بالا تا روی درب طبقه پایین با ورق فلزی ای به عرض درب آسانسور پوشانده شود.
  • از عملکرد های استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال در این است که از تمامی این ضوابط را با اطلاع می باشد و همچنین باید دقت کند که کف آسانسور نباید با مصالح صاف و لغزنده پوشانیده شود.
  • مهندس ناظر مکانیک نیز دریچه تهویه اتاق آسانسور را در نظر بگیرد و با قرار دادن توری نیز از ورود پرندگان به اتاق آسانسور جلوگیری کند.
سازه آسانسور

نصب و راه اندازی آسانسور:

از شرایط استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال در این است که کاملا به همه ی این ضوابط آشنا می باشد. مسئولیت نظارت بر تمام این عوامل درج شده مربوط به ضوابط آسانسور را به عهده دارد و عدم توجه به این موارد هزینه های اضافی را در پروژه به همراه دارد.

حال نوبت نصب و راه اندازی آسانسور می باشد و اجرای این قسمت از کار به عهده شرکت های ذی صلاح و گروه های تخصصی اجرای سازه آسانسور می باشد و همچنین بازرسی عمومی این بخش را بازرس استاندارد انجام می دهد.

البته بخش هایی وجود دارد که به عهده مهندس ناظر است، به همین امر الزامی ست که حتما اقدام به استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال نماییم تا با تمامی ضوابط آشنائیت کامل داشته باشد تا بتواند بازرسی قسمتهای مربوط را انجام دهد. بخش هایی که مهندس ناظر باید کنترل کند شامل:

  • کابل کشی متناسب با نقشه های مصوب از تابلوی برق تا داخل اتاق آسانسور همچنین تابلوی برق آسانسور که به عهده مهندس برق می باشد.
  • اجرای روشنایی اتاق داخل آسانسور، نصب تابلوبرق با فاصله قانونی از درب ورودی اتاق و همچنین توقف
  • اسانسور در نزدیکترین طبقه در زمانی که برق قطع می شود، که البته باز هم کنترل موارد این بخش نیز به عهده ناظر برق می باشد.
  • ناظر معمار وظیفه کنترل جهت باز شدن درب آسانسور را دارد که باید به سمت بیرون باشد.

نکته حائز اهمیت اینکه این درب باید از داخل با دستگیره و از بیرون با کلید باز شود.همچنین باید زبانه قفل این درب را جوری ثابت نمایید که امکان قفل شدن نداشته باشد.

مسائل ایمنی که در مورد بحث سازه آسانسور باید رعایت نمود:

از آنجا که اهمیت دادن به مسائل ایمنی در مورد بحث آسانسور از شروع تا پایان کار بسیار حائز اهمیت و ضروری می باشد، به همین امر بدیهی است که اقدام به استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال نماییم و همانگونه که مستحضر هستید پروانه اشتغال یعنی اینکه مهندس عمران به ضوابط و آیین نامه مهندسی واقف است و خیلی بهتر میتواند نظارت بر آسانسور را کنترل نماید.

به عنوان نکته آخر: مهندسین ناظر باید رعایت موارد ایمنی مربوط به بخش مربوط به خود را مد نظر قرار دهند. مثلا اگر یکی از نفرات اکیپ تاسیسات مکانیکی به داخل چاه سقوط کند، مهندس ناظر مکانیک در این خصوص محاکمه می شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *