ضوابط چاله آسانسور

چاله آسانسور

ضوابط چاله آسانسور در مرراقت ملی ایران 

در حال حاضر در شهر ها و کلان شهر ها که هم گرانی و کمبود زمین مواجه هستن. رو به ساخت آپارتمان ها با طبقات بالا آورده اند. که بر حسب نیاز این آپارتمان ها به آسانسور مخصوصا در طبقات بالا برای اجرای آسانسور ها.و چاله آسانسورها ضوابطی تعیین شده. که در این مقاله به آنها می پردازیم. در ابتدا باید این را بدانید که آسانسورها بر حسب تعداد طبقات، ظرفیت و … دارای تحمل وزن متفاوتی هستند. پس برای طراحی ابعاد چاله و آنها ، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. تا این جا متوجه شدیم که یکی از بخش‌های مهم برای نصب آسانسور در یک ساختمان، چاله آسانسور است؛ رعایت ودر نظر گرفتن ضوابط چاله آسانسور واستاندارهای مربوط به نصب آن الزامی وحیاتی است. در این مقاله از سری مقالات که در قالب آکادمی سایت مهندس یاب، قصد داریم شما را با ضوابط چاله آسانسور بیشتر آشنا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب ما را همراهی بفرمایید.استخدام مهندس عمران.استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال

آسانسور یا همان بالابر که یک سیستم مکانیکی، برای جابه‌جایی تعداد مشخصی از افراد با تحمل وزن مشخصی است. این سیستم در درون فضایی به نام چاه آسانسور در ساختمان قرار می‌گیرد. آسانسور از اجزای مختلفی تشکیل شده‌است.استخدام مهندس برق با پروانه اشتغال.استخدام مهندس برق

کابین آسانسور

اتاقک یا مکانی است. که مسافرین در آن قرار می‌گیرند. وکه دارای اجزایی چون ،کف، سقف، دیوارها و درب اتومات یا مکانیکی است.

موتورخانه آسانسور

مکانی که در آن موتور آسانسور یا همان محرک آسانسور .و نیز در این بخش، تابلو کنترل آسانسور و باقی قسمت‌های کنترلی در خودش جای دارد.

چاله آسانسور

شاسی چاله رابط ریل و سازه آسانسور

پروفیل‌هایی است. که در چهار طرف چاه آسانسور قرار می‌گیرند. و اسکلت چاه آسانسور را مشخص می‌سازند. این بخش محل نصب ریل‌ها و باقی متعلقات است. نگه‌دارنده ریل، رابطی است. که ریل‌ها را به سازه و دیواره چاه آسانسور متصل می‌کند. برای اتصال نگه‌دارنده، بست‌های ویژه و پیچ و مهره به کار می‌رود.

ریل‌های راهبر

این ریل‌ها در واقع راهنمایی هستند. برای اینکه آسانسور مسیر کاملاً قائمی را همیشه بپیماید.ودر مسیر افقی حرکت نداشته باشد.این قطعات فلزی با مقطع تی یا ال شکل هستند. که برای کنترل و یا هدایت کابین استفاده می شوند.

وزنه های  تعادل آسانسور

این وزنه‌ها برای حفظ تعادل آسانسور قرار داده می‌شوند. وزنه تعادل وقتی که موتور آسانسور توسط کابل‌ها، کابین را به بالا می‌کشد. برای حفظ تعادل، به پایین حرکت می‌کند و به العکس.

پاراشوت یا سیستم ترمز ایمنی

در مواقع اضطراری این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.که وقتی آسانسور با سرعتی غیرعادی حرکت کرد، فعال شده و کابین را متوقف کند.سیستمی شبیه به کمربند ایمنی ماشین و این که  سیستم ایمنی ترمز معمولاً در بخش زیرین یا بالای چهارچوب کابین و وزنه تعادل قرار داده‌ می‌شود.

چاله آسانسور

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس عمران

منظور از چاله آسانسور چیست؟

حال باید به این موضوع اشاره کنیم که همون طور که در بالا دیدید بخش های مختلف آسانسور در قسمتی به نام چاله یا چاه آسانسور قرار میگیرد. پس در کل منظور از چاه آسانسور چیست چاله آسانسور به کجا می گویند؟

چاله آسانسور:

چاه آسانسور به فضایی که مانند یک تونل عمودی شکل در دل ساختمان است. و از پی تا سقف آخرین طبقه ساختمان و اتاقکی که در بالای ساختمان و در حکم موتورخانه آسانسور است. کشیده شده. کابین، شاسی و سایر بخش‌های مختلف آسانسور در داخل همین تونل قرار می‌گیرند. چاه آسانسور با دیوارهای داخلی طبقات و درب‌ها محصور می‌شود.
ضوابطی برای نصب آسانسور وجود دارد که برای قبل از نصب و راه اندازی و به درستی اجرایی شود. یکی از ضوابط چاه آسانسور این است. که باید کاملاً عمود و شاقول‌شده باشد، خمیدگی و تابیدگی نداشته باشد. و هیچ‌گونه تجهیزات غیر آسانسوری هم در این فضا نباید نصب یا عبور داده‌شود. طول، عرض و ارتفاع آسانسور هم بر اساس نوع آسانسور و معماری باید به درستی محاسبه و معین شود.
چاله آسانسور به قسمت پایینی چاه آسانسور که در پی ساختمان قرار می‌گیرد. اشاره می‌کند. این بخش برای تعمیر آسانسور، قراردادن ضربه‌گیر و … در نظر گرفته‌می‌شود.

ضوابط چاله آسانسور

برای اجرا و نصب آسانسور، ابتدا باید مکان یا فضایی که قرار است. آسانسور در آن قرار گیرد .پس باید توجه داشت که در نظر گرفتن فضای مربوط به چاله آسانسور اولین مرحله نصب آسانسور است.و اینکه انتخاب مکان وفضای مناسب .

در اینجا ضوابط آسانسور را توضیح می دهیم:

تعیین لزوم استفاده و تعداد آسانسور(ضوابط چاله آسانسور)

پس از این‌که تعیین لزوم استفاده از آسانسور واینکه ابعاد آسانسور مشخص شود.، باید تعداد آسانسور مورد نیاز با توجه به تعداد طبقات و ظرفیت تعیین شود. تعداد آسانسور مورد نیاز یک ساختمان با توجه به حجم تردد. افراد در ساختمان تعیین می‌شود. در این مورد باید ضوابط مربوط به مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته‌شوند.
طبق بند ۱۵-۲-۱-۲، ساختمان‌هایی که مسیر عمودی آن‌ها بیش از ۷ متر از کف ورودی اصلی باشد.، حتماً نیاز به آسانسور دارند. بر اساس بند ۱-۲-۱-۳، ساختمان‌های ۸ طبقه با طول مسیر حرکت ۲۸ متر و بیشتر از کف ورودی اصلی، باید حداقل دو آسانسور داشته باشند؛ حتی اگر طبق محاسبات به این نتیجه برسیم. که یک دستگاه آسانسور کفایت می‌کند. در ساختمان‌هایی که از ورودی اصلی، مسیر حرکت عمودی بیش از ۲۱ متر باشد. طبق بند ۱۵-۲-۱-۴ قانون ساختمان، باید حداقل یک دستگاه آسانسوری که مناسب حمل بیمار با برانکارد باشد. در نظر گرفته‌شود. همچنین، در ساختمان‌هایی که چند آسانسور دارند. حتماً باید یکی از آسانسورها قابلیت حمل ویلچر را داشته باشد (بند ۱-۲-۱-۵).

ابعاد چاله (ضوابط چاله آسانسور)

ابعادی که برای چاه آسانسور در نظر گرفته‌می‌شود. فاصله تا کابین حدوداً ۲۰ سانتیمتر از هر طرف، بیشتر از ابعاد کابین آسانسور است. برای چاله آسانسور هم ۱۰ سانتی متر به ابعاد چاه اضافه می‌کنند. تا فضای کافی برای نصابان در رابطه با اجرای آرماتورهای جانبی چاله آسانسور در نظر گرفته شد‌ه ‌باشد.

ضوابط و حداقل های آسانسور:

حداقل عرض کابین آسانسور در ساختمان‌های عمومی، ۱۱۰ سانتی متر و حداقل عمق ۱۴۰ سانتی متر باید باشد.
برای آسانسور ویلچربر، حداقل ابعاد کابین ۱۴۰*۱۱۰ سانتی متر باید باشد. عرض بازشو در کابین باید حداقل ۸۰ سانتی متر باشد. و آسانسور باید مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد و دکمه باز ماندن در کابین برای مدت طولانی‌تر از زمان عادی بسته‌شدن باشد.
برای آسانسور برانکاردبر، حداقل ابعاد کابین باید ۲۱۰*۱۱۰ سانتی‌متر باشد. عرض بازشو در کابین باید حداقل ۹۰ سانتی متر و آسانسور مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد و دکمه باز شدن.در کابین برای مدت طولانی‌تر از زمان بسته‌شدن عادی در باشد.
*برای آسانسور ۵ نفره، بهترین عمق ۱۶۰ سانتی‌متر می‌باشد. در این صورت علاوه بر در نظر گرفتن خطاهای انسانی. حس خفگی و کوچک بودن به مسافران ندهد. برای ظرفیت‌های بالاتر بهتر است. به ازای هر نفر، ۱۰ سانتی‌متر به این مقدار اضافه شود.

آب‌بند کردن چاله آسانسور (ضوابط چاله آسانسور)

برای آب‌بندی چاله آسانسور می‌توان چاله آسانسور را ایزوگام و یا از مواد نفوذگر برای پر کردن خلل و فرج‌های بتن استفاده کرد. آب‌بندی چاله آسانسور به خصوص در مناطقی با سطح آب زیرزمینی بالا،مساله بسیار مهمی هست. که بسیار مهم است.چون در این مناطق به علت قرار گرفتن چاله در سطح‌های پایین زمین و فشار منفی، احتمال نفوذ آب به دیواره‌های چاله آسانسور بیشتر و آب‌بندی مشکل‌تر است.

مراحل حفر و ایجاد چاله آسانسور(ضوابط چاله آسانسور)

حفر چاله آسانسور مراحل مختلفی دارد که در هر مرحله باید الزامات مربوط به آن اجرایی شود:

• آماده‌سازی کف چاله آسانسور: برای آماده‌سازی کف چاله، باید ارتفاع اولین توقف آسانسور، قبل از بتن‌ریزی کف چاله، ۱۹۰ سانتی‌متر باشد. در موقع بتن‌ریزی کف، با توجه به نقشه سکوهای ضربه‌گیر و وزنه تعادل، یک فضای ۱۰ سانتی‌متری و یک فضای ۳۰ سانتی‌متری باید. برای آرماتوربندی و بتن‌ریزی کف در نظر گرفته‌شود و باید ارتفاع یا عمق چاهک در نهایت حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر باشد.

• دیوارکشی اطراف چاهک: این مرحله در صورتی‌که آهن‌کشی انجام نشده‌باشد، صورت می‌گیرد. سه طرف چاهک یا چاله آسانسور. یعنی رو به رو، چپ و راست باید از کف تمام شده اولین توقف تا اتاقک موتورخانه بر روی بام، دیوارکشی شود. این دیوارکشی با روش‌های ورق‌کشی، رابیتس‌بندی و یا آجرکشی می‌تواند، پیاده‌سازی شود. دیوار از طرف داخلی چاله با سیمان، خاک و گچ باید اندود شود.

• بتن‌ریزی سقف چاهک: پس از این‌که عملیات نصب درب‌ها و ریل انجام شد. و تأییدیه از سمت فروشنده آسانسور با توجه به مشخصات فنی محل نصب ریل‌ها، قالب‌گذاری آرماتوربندی و بتن‌ریزی دریافت شد. بتن‌ریزی سقف چاهک انجام می‌شود. زمان لازم برای استحکام بتن حدوداً ۱۵ روز است.
نیروی وارد شده به سقف بتنی چاله آسانسور دینامیکی به شرح زیر است:
• آسانسور ۴ نفره، حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم
• آسانسور۶ نفره، حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم
• آسانسور ۸ نفره، حدود ۳۸۵۰ کیلوگرم
• آسانسور ۱۵ نفره، حدود ۶۲۰۰ کیلوگرم

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس معماری

بیمه آسانسور

یکی دیگر از بیمه‌هایی که در ساختمان‌هایی که مجهز به آسانسور هستند بسیار مفید و کارساز است، بیمه مسئولیت آسانسور یا بیمه آسانسور است. اگر در ساختمانی، حادثه‌ای برای افرادی که از آسانسور استفاده می‌کنند. به وقوع بپیوندد، آنگاه مدیر ساختمان، مالک ساختمان و شرکت سرویس و نگهداری آسانسور مقصر شناخته می‌شوند. و باید خسارت بپردازند. ولی اگر این افراد از قبل، بیمه مسئولیت آسانسور داشته باشند. آنگاه شرکت بیمه خسارات افراد زیان‌دیده را جبران می‌کند. شرکت بیمه برای آسانسورهای نفربر، فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی افراد حادثه‌دیده را پوشش می‌دهد. برای آسانسورهای حمل بار، به غیر از موارد ذکرشده، خسارت مالی بار هم توسط شرکت بیمه جبران می‌شود.

در آخر:

در آخر پس از صحبت در مورد ضوابط آسانسور در بالا باید بگوییم که  گروه سایت مهندس یاب به موازات اطلاع رسانی در زمینه های مختلف مهندسی در سایت خود د تالاش است تا هم فاصله بین مهندسان و کارفرمایان را کم کند. و هم ایجاد شغل برای مهندسانی چون استخدام مهندس معماری.استخدام مهندس عمران.استخدام مهندس برق.استخدام مهندس مکانیک.و همین طور مهندسی هایی که دارای پروانه اشتغال هستند.مثل استخدام مهندس برق با پروانه اشتغال.استخدام مهندس عمران با پروانه اشتغال.استخدام مهندس معماری با پروانه اشتغال.استخدام مهندس مکانیک با پروانه اشتغال

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *