6 نمونه از تجهیزات برقی ساختمان

تجهیزات برقی ساختمان

آشنایی کامل با تجهیزات برقی ساختمان برای افرادی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نصب این تجهیزات برقی ساختمان در نگاه اول ممکن است کار آسانی باشد ولی سخت در اشتباهید!

 

زیرا نصب و راه اندازی این تجهیزات نیازمند تخصص مربوطه است که باید طبق یه سری استانداردها صورت گیرد. چراکه در طی نصب این تجهیزات ممکن است مشکلاتی بوجود آید که در نتیجه حوادث بدی را به همراه می آورد.

 

در این مقاله ما سعی می کنیم به صورت خلاصه شما را با انواع دسته بندی تجهیزات برقی ساختمان آشنا کنیم.

 

در یک ساختمان تجهیزات برقی متفاوتی مانند تجهیزات محافظتی، روشنایی، برق رسانی، سیم کشی، تجهیزات سنسوری و دوربین های مدار بسته وجود دارد.

تجهیزات برقی ساختمان

1- انواع کلید ها :

کلید ها در گذشته تا کنون تغییرات زیادی کرده اند ولی همچنان یکی از مهم ترین تجهیزات برقی ساختمان به شمار می رود. کلید ها برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی تجهیزات برقی ساختمان و تجهیزات روشنایی به کار می روند.

 

که به دو صورت روکار و توکار استفاده می شود که مدل توکار آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کلید ها از نظر طراحی بشدت شبیه پریز ها هستند. فقط با این تفاوت که در طراحی آنها اهرمی کوچک جایگذاری شده که در کنترل جریان الکتریکی به کار برده می شود.

 

کلید ها در تجهیزات برقی ساختمان به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد خاص به خود را دارد.

 

انواع کلید ها :

 

  • کلید تک پل : از این کلید برای کنترل تجهیزات برقی ساختمان در یک مکان مشخص که در آنجا جایگذاری شده است مورد استفاده قرار می گیرد. این کلید به صورت اتوماتیک کار نمی کند و حتما باید نیرویی به آن وارد شود تا اهرم آن به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

 

  • کلید دو پل : این کلید ها از نظر مکانیزم فرق زیادی با کلید های تک پل ندارند. تنها تفاوت این کلید ها در تجهیزات برقی ساختمان این است که کلید های دو پل دارای دو اهرم برای کنترل جریان الکتریکی هستند. که البته باید به این نکته توجه داشته باشید این دو اهرم از نظر جریان الکتریکی هیچ ربطی به هم ندارند و میتوانند به صورت جدا هر جریان الکتریکی را قطع یا وصل کنند.

 

  • کلید تبدیل : این کلید هر چند از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با کلید های تک پل و دو پل در تجهیزات برقی ساختمان ندارد ولی از نظر کاربردی بسیار بسیار با این کلید ها متفاوت است. اجازه دهید برای توضیح کاربرد کلید تبدیل یک مثال بزنیم. تصور کنید شما در سالن سراسری و بزرگ قرار دارید. برای روشن کردن لامپ های این سالن با کلید تبدیل در ابتدای سالن می توانید همه ی لامپ ها را روشن و با یک کلید تبدیل دیگر  در انتهای این سالن می توانید همه ی لامپ های را خاموش کنید.
تجهیزات برقی ساختمان

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس برق

2- انواع پریز ها :

 

پریز ها هم مانند کلید برق در تجهیزات برقی ساختمان انواع مختلفی دارند. پریز ها نیز مانند کلید ها به دو صورت توکار و روکار مورد استفاده قرار میگیرند و اکثرا از مدل توکار آنها استفاده میشود.

 

همچنین پریز ها میتوانند به صورت سیار نیز استفاده شوند. برخی از پریز ها نیز به صورت  محافظ برای وسائل الکتریکی منازل وجود دارد که بسیار هم پرکاربرد هستند.

 

مانند پریزهای تک فاز، دو فاز، سه فاز. علاوه بر این دسته بندی پریز ها در تجهیزات برقی ساختمان بر اساس جریان عبوری آنها نیز میشناسند. به عنوان مثال برای برق تک فاز 230 ولت، باید از پریز دارای حداقل ولتاژ 250 ولت و جریان 16 آمپر مورد استفاده قرار گیرد.

 

اگر بخواهیم چند نمونه از معروف ترین انواع پریز ها را نام ببریم میتوانیم به موارد زیر در تجهیزات برقی ساختمان اشاره کنیم :

 

  • پریز های دوپین : از این پریز در مکان های مختلفی استفاده میشود. البته باید توجه داشت این مدل از پریز در تجهیزات برقی ساختمان دارای حفاظت ارت نبوده و فقط شامل دو قسمت فاز و نول می باشند.

 

  • پریز های ارت دار : این مدل از پریز ها برخلاف مدل قبلی دارای حفاظت ارت می باشند. به این گونه که دو فلز کوچک در بالا و پائین آنها تعبیه شده. تا در صورتی که دو شاخه از قسمت فلزی مخصوص ارت برخوردار باشد توانایی این را دارد که از وسایل برقی و الکتریکی محافظت کند.

 

  • پریز های پنج پین : این پریز در تجهیزات برقی ساختمان انواع مختلفی دارد مانند دیواری و سیار. این پریز ها دارای سه پین برای فاز ها و دو پین دیگر برای ارت و نول می باشند. که از این پریز ها در تجهیزات برقی ساختمان در محل هایی استفاده میشود که بتوانند تجهیزات و وسایل سه فاز را راه اندازی کنند.
تجهیزات برقی ساختمان
3- سیم و کابل :

 

سیم ها یکی از مهم ترین بخش های تجهیزات برقی ساختمان محسوب می شود. که در دو نوع تک رشته و چند رشته ای وجود دارند.

 

در سیم کشی های توکار ساختمان از سیم های تک رشته ای استفاده میشود و در سیم کشی های روکار ساختمان ها از سیم های چند رشته ای استفاده می شود. با توجه به این مورد مهم ترین نکته ای که در سیم کشی ساختمان در تجهیزات برقی ساختمان باید توجه داشته باشید مساحت ساختمان از جمله متراژ کابل ها در کل ساختمان است.

 

4- روشنایی :

 

بخش اساسی یک ساختمان نورگیری واحد های آن است. فارغ از کاربری آن ساختمان روشنایی واحد های آن بشدت اهمیت زیادی دارد. با این تفاصیر تامین روشنایی توسط تجهیزات برقی ساختمان نیز مورد اهمیت قرار می گیرد.

 

یکی از انواع تجهیزات برقی ساختمان لامپ ها می باشند. ساختار لامپ ها به گونه ای است که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل میکند و می تواند روشنایی ساختمان را به حد مطلوبی برساند. هر لامپ قسمتی به نام سوئیچ دارد که سیم های فاز و نول به آن متصل می شوند.

 

5- ایمنی :

 

این تجهیزات در ساختمان ها برای حفاظت از جان و مال ساکنین ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مانند آیفون، تجهیزات مربوط به دزدگیر و سیستم های اعلام حریق و غیره.

 

6- انواع سنسورها :

 

سنسور ها به عنوان پیچیده ترین و فنی ترین قسمت تجهیزات برقی ساختمان شناخته می شوند. سنسور ها کاربرد های متفاوتی در ساختمان دارند. به عنوان مثال میتوان به سنسور های اعلام حریق و سنسورهای حساس به حرکت برای روشن کردن لامپ ها اشاره کرد.

 
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *