تاریخچه مهندسی برق

مهندسی برق

همه چیز درباره مهندسی برق

مهندسی برق یکی از شغل های کلیدی و بسیار مهم به شمار می آید. که مهندسین این رشته به دنبال و همچنین علاقه بسیاری به  استخدام مهندس برق در زمینه تخصصی خود دارند. و در صنعت برق و مخابرات، همچنین تمام صنایع دنیا وابستگی بسیار زیادی به علم و توان مهندسین این رشته مهندسی دارند. تجربه و دانش یک مهندس برق چرخ های اقتصاد هر کشور را به صورت پیوسته به حرکت در می آورد. چون انرژی برق یکی از نیازمندی های فوق العاده مهم برای صنایع کشور است. نتیجه توانمندی هر کشور در زمینه تولید. و بهره برداری درست از این انرژی با ارزش نیز باعث رشد اقتصادی آن کشور خواهد شد.

استخدام مهندس برق:

از مهم ترین سرمایه هایی که کشورها می توانند برای خود داشته باشند. انرژی در انواع مختلف آن است. همان طور که اشاره شد، اهمیت انرژی برق در مقایسه با سایر انرژی ها فوق العاده بیش تر است. میزان این اهمیت زمانی بیش تر نمود پیدا می کند. که به کار بردن این نوع انرژی هر روز از روز پیش فراگیرتر می شود. همین نیازمندی روزافزون تمام صنایع به انرژی الکتریکی، مهندسی برق را بین همه مهندسی های موجود، یکی از مهم ترین ها قرار می دهد. ما در اینجا در تلاشیم تا رابط خوبی  برای استخدام مهندس برق و همینطور استخدام مهندس برق با پروانه اشتغال با کارفرمایان باشیم.

تاریخچه مهندسی برق چیست؟

بدیهی است آن چه که امروز به عنوان مهندسی برق می شناسیم. در سال هایی نه چندان دور به صورتی دیگر وجود داشتند. مهندس برق امروز دارای شرح وظایفی متفاوت تر از فردی است. که در قدیم در رابطه با برق و نیروی الکتریکی فعالیت کرده است. به عنوان مثال، در حال حاضر مهندسین برق به صورت تخصصی تر به کارهای خود می پردازند. مثلاً فعالیت مهندسی برق ساختمان در حوزه صنعت ساختمان انجام می شود. و با حوزه های صنعتی دیگر متفاوت است.

تاریخچه مهندسی برق را می توان در زمینه بررسی کرد:

  • تاریخچه برق در جهان
  • تاریخچه برق در ایران
مهندسی برق

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس عمران

تاریخچه مهندسی برق در جهان

اولین دانشمندی که در زمینه برق کار برجسته ای انجام داد، ویلیام گیلبرت (William Gilbert) بود. او با متمایز شناختن الکتریسیته ساکن و مغناطیس به عنوان دانشمند. برجسته در این رشته شناخته شد. علاوه بر این، اصطلاح برق را ایجاد کرد و اعتباری خاص به این حوزه از علوم بخشید. در طی سال ها تغییرات مکرر در زمینه برق به صورتی شد. که امروزه مهندسی برق به عنوان حرفه ای تخصصی شناخته شده است.

پیش از قرن نوزدهم

برق حدوداً تا سال 1762 هنوز موضوعی ناشناخته برای دانشمندان بود. در این سال یوهان کارل ویلکا (Johan Carl Wilcke)، پروفسور سوئدی، دستگاهی اختراع کرد. که قادر به تولید یک بار الکتریکی ساکن بود. نام این دستگاه را الکتروفور (Electrophorus) قرار دادند.

قرن نوزدهم

تاریخچه برق در قرن نوزدهم اکتشافات و اختراع های بسیار زیادی را در خود جای داده است. برخی از مهم ترین های آن ها که سرانجام باعث به وجود آمدن حرفه تخصصی مهندسی برق شد. عبارت هستند از:

  • سال 1800: آلساندرو ولتا (Alessandro Volta) در این سال توانست شمع ولتایی را تولید کند. تولید این نوع شمع آغازی بود برای تولید باتری الکتریکی.
  • سال 1820: هانس کریستین اورستد (Hans Christian Ørsted) موفق به کشف این موضوع شد. که جریان الکتریکی یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد. این میدان مغناطیسی می تواند باعث انحراف سوزن قطب نما شود.
  • سال 1825: ویلیام استورجن (William Sturgeon) در این سال موفق به اختراع آهنربای الکتریکی شد.
  • سال 1827: گئورگ زیمون اُهم (Georg Simon Ohm) موفق به تعیین رابطه میان جریان الکتریکی و اختلاف پتانسیل در یک رسانا شد.
کشف القای الکترومغناطیسی:
  • سال 1831: مایکل فارادی توانست القای الکترومغناطیسی را کشف کند.
  • سال 1835: جوزف هنری (Joseph Henry) و ادوارد دیوی (Edward Davy) در این سال رله الکتریکی را اختراع کردند.
  • سال ۱۸۷۱ (۱۲۵۰ هجری شمسی): اختراع ماشین گرام در این سال به ثبت رسیده است. اختراع این ماشین یک گام بسیار اساسی بود که برای به وجود آمدن صنعت برق تجاری برداشته شد. چون بعد از این اختراع بود که امکان تبدیل هر نوع انرژی به انرژی برق فراهم شد.
  • سال ۱۸۸۲ (۱۲۶۱ هجری شمسی): توماس ادیسون (Thomas Edison) در این سال افتتاح نخستین مؤسسه برق تجاری خود را در یکی از خیابان های نیویورک انجام داد. این مؤسسه به منظور تأمین روشنایی مورد نیاز مردم آغاز به کار کرد.

تاریخچه برق در ایران

در 2 مورد آخر تاریخچه برق جهان تاریخ هجری شمسی نیز در کنار تاریخ میلادی برای آن ها ذکر شد. دلیل ذکر این تاریخ ها برای این است که فاصله زمانی ایجاد صنعت برق در جهان با ایران بهتر مشخص شود. در طول سال های بسیار طولانی اکتشاف ها و اختراع های مختلف صورت گرفت. تمام این اتفاقات باعث شد تا امروزه مهندسی برق به عنوان یکی از پایه های مهم صنایع دنیا شناخته شود. به شکلی که آگهی های استخدام مهندس برق را می توان در بسیاری از اطلاعیه های استخدامی مشاهده کرد. شروع این تکامل در صنعت برق ایران به 3 سال بعد از آغاز به کار مؤسسه برق تجاری توماس ادیسون بر می گردد. در واقع به کار افتادن نخستین مولد برق در ایران در همین زمان اتفاق افتاد. و همچین به همین تعبیر استخدام مهندس برق با پروانه اشتغال نیز صورت میگیرد.

اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخچه برق در ایران وجود ندارد اما می توان به برخی از اتفاقات گفته شده در این رابطه اشاره کرد:
  • سال 1284 هجری شمسی: یک ایرانی سرمایه دار در این سال مولدی را که با به کار بردن زغال سنگ به کار می افتاد، خرید. این مولد قادر به تأمین روشنایی قسمتی از تهران در زمان خود بود.
  • سال 1315هجری شمسی: مؤسسه برق تهران در بیست و پنجم ماه مهر این سال فعالیت خود را به شکل مستقل شروع کرد. این مؤسسه زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می کرد. تعیین بهای برق و نظارت بر اجرای آن، انعقاد قراردادهای فروش برق به شرکت ها و کارخانه ها برخی از وظایف آن محسوب می شدند.
مهندسی برق

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس معماری

کلام آخر درباره مهندسی برق

کلام آخر این که مهندسی برق با وجود رشد. صنایع مختلف در کشور، هر روز نیاز به استخدام نیروی جدید خواهد داشت. به همین دلیل استخدام مهندس برق و استخدام مهندس برق با پروانه اشتغال جزء بسیاری از آگهی های استخدامی شرکت ها قرار می گیرند. اما بدون تردید افرادی می توانند. در این عرصه موفق تر ظاهر شوند که توانمندی های خود را بیش تر کنند. با کسب تجربه حتی در کارگاه های کوچک قطعاً می توانند. دانش و توانایی های خود را بالاتر ببرند. علاوه بر این، مراکزی نظیر مهندس یاب نیز وجود دارند. که امکان دیده شدن مهندسین برق را فراهم می کنند. در نتیجه، امکان همکاری آن ها با شرکت های مختلف مهیا خواهد شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *