آشنایی با شغل مهندسی معمار

شغل مهندسی معمار

مهندسی معماری شغلی فوق العاده و جذاب برای کسانی ست که علاقه شدیدی به ساختن و طراحی دارد. معماری نوعی هنر است با تلفیق ساخت و ساز بناها، فضاسازی های کوچک و بزرگ، درونی و بیرونی از لحاظ کارکرد و زیباشناسی. در واقع معماری بیشتر هنر و ذوق است یعنی نمای ساختمان کار مهندس معمار است چون از زیباشناسی و قواعد آن خیلی بیشتر مطلع است.

شغل مهندسی معماری که طراح و سازنده بناها نامبرده میشود، کارش طراحی نقشه ساختمانهای جدید، حتی بازسازی و تعمیر و نگهداری ساختمانهای قدیمی و همچنین طراح و برنامه ریز ترکیب و چیدمان ساختمانها و فضاسازی های اطراف است که با ذوق هنری و شناخت آداب و رسوم و فرهنگسازی و دانش جغرافیای انسانی و محیطی، مکان مدنظر با توجه به دانش مهندسی ای که دارد طراحی و اجرا میکند.

شغل مهندسی معماری در چه زمینه هایی هست:

  • طراحی های اولیه تا اجرایی ها و همچنین عناصر تشکیل دهنده بنا
  • مهندس مشاور که رهبری و سرپرستی دفترهای مشاور معماری را به عهده دارد.
  • مهندس ناظر که مسئول نظارت بر پیشبرد کیفی کار در قسمتهای اجرایی ساختمان است.
  • مدیر پروژه یعنی شخصی که وظیفه مدیریت و هماهنگی ها در زمان اجرای پروژه را به عهده دارد.
  • مهندس معمار میتواند موسسه پیمانکاری و اجرایی را تاسیس و یا سرپرستی کند.
  • میتواند با اکولوژیست ، جغرافی دان، اقلیم شناس و برنامه ریزهای اقتصادی اجتماعی و خیلی از افراد مرتبط با محیط زیست همکاری کند.
  • شهرسازی اعم از پارک ها میدان ها و محوطه سازی و همچنین شرکت دربرنامه های مربوط به شهرسازی و دیگر طراحی های شهری.
  • طراحی دکوراسیون داخلی و حتی طراحی یک بنای کوچک

معمار باید منظم دقیق خلاق و منطقی باشد که با قدرت تجسم بالا و ذوق هنری همراه با دانش مهندسی به طراحی نقشه های ساخت و ساز بپردازد حتی باید نقشه کشی با کامپیوتر را بداند تا در مواقع پرفشار کاری به پیشبرد کار کمک کند.

به صورت کلی مهندس معمار شباهت بسیاری با مهندس عمران سازه دارد اما تفاوت اصلی بین این دو رشته در این است که مرکز توجه مهندس عمران بیشتر به اصول فنی است اما مهندس معماری علاوه بر اصول فنی به زیبایی شناسی و فرهنگی روانشناسی بنا  توجه ویژه ای دارد و معمولا براساس ایده های کارفرما با توجه به نیازهای جامعه و قرانین مقررات سازه، بنا را طراحی مینماید.

مهندس معمار همواره درگیر شغل خود است و ساعت کاری مشخصی ندارد برای همین جزو مشاغلی نیست که ساعت کاری مشخصی داشته باشد.مهندس معمار در دفترهای ساختمانی و محل اجرای پروژه کار میکند که در محل اجرا از تجهیزات ایمنی استفاده کند. 

شغل مهندسی معمار

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس معماری

در شغل مهندسی معماری مهندس معمار چه وظایفی دارد:

  • پروژه جدید پیدا کند و نیازهای مورد نیاز مشتری را از طریق مشاوره و الزامات ساخت و ساز معین کند.
  • شرایط محوطه ای که قرار است ساخت و ساز در آن انجام شود را تحلیل و بررسی کند.
  • کارهای شروع اولیه پروژه شامل مصالح و تجهیزات لازم و زمان بندی پروژه و برآورد هزینه اولیه
  • طراحی و مدلسازی نقشه های پروژه با نرم افزار
  • با مهندسان رشته های دیگر مانند مکانیک برق و غیره در محاسبات و فعالیتهای دیگر همکاری کند.
  • ناظر تکنسین ها و کارگران، عقد قرارداد با پیمانکاران و مدیریت پروژه ها
  • اطمینان از پیشرفت روزانه پروژه طبق برنامه ریزی
  • ذوق هنری و دانش مهندسی بالا حتی در ریاضیات  علی الخصوص هندسه
  • دانش و مهارت در گرفتن پروژه و مذاکره با کارفرمایان و متقاعد کردن آنها
  • دقت بالا در جزئیات و همچنبین مدیریت و سازماندهی فعالیتهای تیمی
  • مهندس معمار باید اطلاعات عمومی بالایی در زمینه های تاریخ جغرافیا روانشناسی و اقتصاد و خیلی موارد از این قبیل داشته باشد.

طراحی و نقشه کشی با نرم افزار:

مهندس معمار باید کار با نرم افزارهای مهندسی و همچنین طراحی را بلد باشد، با توجه به اینکه امروزه یکی از شرایط استخدام مهندس معماری تسلط بر نرم افزارهای حوزه معماری است. پس اگر بر نرم افزارهای مهندسی معماری تسلط داشته باشید، میتوانید شغل پردرآمدی را پیدا کنید و برای پیشرفت در این حوزه، یادگیری نرم افزارها کمک شایانی در طی کردن پله های ترقی مینماید.

از جمله مهم ترین نرم افزارهای مهندسی معماری که کاربرد زیادی در این رشته دارد و کمک بسیار زیادی در استخدام مهندس معماری می نماید شامل:

AUTOCAD: نرم افزار طراحی دوبعدی سه بعدی و علم نقشه کشی

3D MAX: نرم افزار ساخت مدل های سه بعدی  و متحرک ساختن اجزا

Revit: نرم افزار طراحی و مدلسازی نقشه های ساختمانی

V-ray: رندرگیری از تمام نرم افزارهای سه بعدی

ArchiCAD17: نرم افزار طراحی رسم و تحلیل سازه

Floor Plan: نرم افزار طراحی سه بعدی منازل و ساختمانها

Sketchup 3D: نرم افزار طراحی صنعتی، طراحی داخلی و غرفه سازی

استخدام مهندس معماری و شرایط و بازار کار:

فارغ التحصیل کارشناسی معماری میتواند به عنوان طراح فنی ساختمان، ناظر اجرایی و سرپرست دفاتر مشاوره فعالیت نمایند.مهندسان معماری بدلیل اینکه درس های هنری معماری بیشتر گذرانده اند به همین امر میتوانند در زمینه طراحی و ساخت ماکت و طراحی داخلی علاوه بر طراحی بناها فعالیت نمایند، حتی مهندس معمار در زمان تحصیل نیز میتواند به عنوان نقشه کش و کمک طراح وارد بازار کار شده و از این ظریق نیز کسب درآمد کند.

برای نظارت بر ساختمان باید از نظام مهندسی پروانه اشتغال دریافت نماید و حتی برای استخدام در شرکتهای رتبه بالا استخدام مهندس معماری با پروانه اشتغال انجام میگردد. این پروانه اشتغال صلاحیت نظارت و طراحی مهندس معمار را تایید میکند و در واقع پروانه اشتغال معرفی و کیفیت کار مهندس معمار را تایید مینماید و بسیاری از مراجع مانند شهرداری بنیاد مسکن و ارگان های ذیربط  نقشه هایی را میپذیرند که مهندس با پروانه اشتغال تهیه نموده باشد.با کسب تجربه های بیشتر نیز مهندس معمار پیشرفت میکند.

مهندس معمار با سرمایه و تجربه کافی میتواند شرکتی تاسیس کند و با عقد قرارداد با سازمان ها و شرکت ها و اشخاص بسیاری کار کند و میتواند همچنین در شرکتهای دولتی و خصوصی ساخت و ساز شاغل شود. مهندس معمار میتواند در زمینه های مرتبط با معماری مثلا طراحی صحنه و یا طراحی صنعتی نیز مشغول به کار شود. البته در برخی پروژه های موجود در کشور، کار مهندس معمار و مهندس عمران تداخل پیدا کرده است یعنی گاهی به جای مهندس عمران از مهندس معمار و یا بالعکس استفاده می شود که البته به طور کلی حوزه فعالیت مهندس معمار از مهندس عمران محدودتر است. معمار موفق با توجه به میزان دانش و تجربه و میزان علاقه و همچنین کارنامه فعالیتی که دارد به همان نسبت در یافتن شغل بهتر موفق تر است.

شغل مهندسی معمار

شاخص حقوقی مهندس معماری:

مهندس معمار درآمد  مطلوبی نسبت به بسیاری از مشاغل دارد مثلا مهندس معمار دارای پروانه اشتغال از نظام مهندسی، برای تایید هر نقشه مبلغ قابل توجهی دستمزد دریافت میکند و اگر سازمانهای دولتی استخدام مهندس معماری با پروانه اشتغال را جذب نمایند، این مهندس معمار مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت مینماید. مهندسین معماری که در شرکت های خصوصی فعالیت می نمایند نیز بسته به توان، مهارت میزان سابقه کار و نوع توافق با کارفرما  درآمد متفاوتی دارند. مهندسینی که شرکت خصوصی دارند، بسته به جذب مشتری خوب و تعداد پروژه ها نیز در آخر درآمد بسیار خوبی دارند. در مجموع مهندس معمار هرچه خلاق تر، توانمندتر و کارنامه کاری بهتری داشته باشد، به درآمدهای بالاتری دست می یابد و بالعکس هرچقدر خلاقیت کمتر و کارنامه ضعیفتری داشته باشد و به اصطلاح کار بلد نباشد خب در نتیجه درآمدی نیز نخواهد داشت و به درآمد مطلوب یک مهندس معمار کاربلد نخواهد رسید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *