آشنایی با شغل مهندس برق

شغل مهندسی برق

آشنایی با شغل مهندس برق:

مهندسی برق از جمله مشاغل مهمی میباشد که کاربردهای بسیار زیادی در صنعت برق و همچنین مخابرات دارد. همانگونه که می دانید یکی از مهم ترین سرمایه هایی که در هر کشور لازم و ضروری می باشد بحث تامین انرژی است که در میان تامین انرژی های مورد نیاز یک کشور، تامین انرژی برق جایگاه بسیار مهمی دارد. به همین امر با توجه به اهمیت زیاد این مسئله انرژی و میزان تولید و مصرف آن در بخش تولید، جزو مهمترین شاخص های رشد اقتصادی هر کشور حساب می شود.
لازمه های ورود به شغل مهندس برق، یکی داشتن تحصیلات دانشگاهی و دیگری دانش آکادمیک می باشد. برای تحصیلات در مهندسی برق گرایشات تخصصی بسیار زیادی تعریف شده است. در شغل مهندس برق میتوان تحصیلات مربوط به هر گرایش تخصصی را گذارند و پس از فارغ التحصیل شدن در همان گرایشات مشغول به کار شد که این در واقع بازدهی خیلی بیشتری دارد. در ادامه این مبحث در مورد زمینه های شغلی گرایشات شغل مهندس برق بیشتر توضیح میدهیم.

زمینه های شغلی در شاخه ها و گرایشات شغل مهندس برق:

شغل مهندسی برق

بیشتر بخوانید: استخدام مهندس برق

مهندسی برق در شاخه مخابرات:

فرصت های شغلی بسیار زیادی شغل مهندس برق با گرایش مخابرات در پروژه های مخابرات در در بخش نظامی و غیر نظامی وجود دارد که مهندس برق با گرایش مخابرات میتواند در این زمینه های مشغول به کار شود. از جمله گرایش “سیستم” که در این زیرشاخه مهندس مخابرات متخصص در زمینه هایی همچون طراحی سیستم های مخابراتی جهت ارتباط اطلاعاتی ( شبکه هایی که در بانک ها بعنوان شبکه های ارتباطی نامیده می شود )، سیستم های راداری و جنگ الکترونیک و همچنین نصب و راه اندازی شبکه های ارتباطی مانند موبایل و امثال آن می باشد. گرایش دیگر در این شاخه به نام گرایش “میدان” شناخته می شود که مهندس مخابرات در این گرایش باید در طراحی اجزای فرستنده گیرنده های مخابراتی همچون طراحی آنتن و موج و همچنین شبیه سازی آنها کاملا مسلط باشد. شاخه ی دیگری که در این گرایشات مهندس مخابرات به تهیه پرتکل های مخابراتی امن، تست و ارزیابی میزان امنیتی که در شبکه های مخابراتی وجود دارد میپردازد که به گرایش”رمز” شناخته میشود.

مهندسی برق در شاخه الکترونیک:

در مهندسی برق گرایش الکترونیک، زیرشاخه های مختلفی وجود دارد اعم از طراحی آنالوگ،مدارهای دیجیتال، ادوات میکرو و نانو اکترونیک و غیره. مهندس الکترونیک در شاخه “طراحی آنالوگ” در طراحی مدارهای آنالوگ برای مصرف در وسایل خانگی، سیستم های ارتباطی و حتی پروژه هایی که عمدتا تجاری هستند تخصص بسیاری دارد البته با توجه به اینکه اهمیت و کاربرد سیستم های آنالوگ به شدت کاهش یافته به همین دلیل جذب مهندس الکترونیک در زیرشاخه آنالوگ بسیار زیاد کاهش پیدا کرده است. گرایش دیگر در شاخه الکترونیک را با عنوان شغل مهندس برق با تخصص “نانو اکترونیک” می شناسند که البته بدلیل جنبه تحقیقاتی ای که در کشور ما دارد هنوز خیلی کاربردی نشده است. در نتیجه در زمینه های شغلی خیلی محدودی شامل کار در تعداد کمی از آزمایشگاه های مجهز موجود نیرو جذب می نماید. اما در این شغل مهندس برق شاخه الکترونیک باید به طراحی بردهایFPGA، طراحی بردهای کنترلی با استفاده از میکروکنترلرهای عمومی یا خاص و همچنین در زمینه ادوات نانو الکترونیک نیز تسلط کافی داشته باشد.

مهندسی برق در شاخه کنترل:

همانگونه که از نامگذاری این شاخه مشخص شده است،استخدام مهندس برق  با گرایش کنترل وظیفه کنترل کردن فرآیندها و خروجی های آن البته با توجه به ورودی های آن فرآیند را به عهده دارد. فعالیت فارغ التحصیلان این گرایش خیلی مختص به فعالیت در این زمینه نمی باشد و میشه گفت شغل مهندس برق با گرایش کنترل، بیشتر در صنایع مختلف دیگری همچون سیمان، خودروسازی، ذوب آهن، صنایع نظامی و هسته ای و دیگر موارد لازم و ضروری است

شغل مهندسی برق

مهندسی برق در شاخه قدرت:

تخصص و شغل مهندس برق با گرایش شاخه قدرت بیشتر در مسائل مربوط به تولید، انتقال و توزیع برق می باشد. این گرایش شامل دو زمینه و فعالیت تخصصی می باشد شامل “ماشینهای الکتریکی و سیستم های قدرت” که مهندس برق با تخصصی که در زمینه ماشین های الکتریکی و سیستم های قدرت دارد، باید در زمینه های شغلی مانند طراحی موتورهای الکتریکی مورداستفاده در صنایع مختلف، مشاوره در نصب و راه اندازی ژنراتورهای نیروگاهی، طراحی مدارهای قدرت که برای راه اندازی و کنترل ماشین های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد قدرت، تسلط و مهارت لازم را داشته باشد. از جمله تخصص های دیگری که مهندس برق در شاخه قدرت باید تسلط و مهارت کافی در آن داشته باشد میتوان به طراحی و نظارت بر شبکه قدرت، طراحی نیروگاه ها و هچمنین نیروگاه هایی که با انرژی های جدید فعالیت می کنند اشاره کرد. همانگونه که نیاز بسیاری زیادی به انرژی و همچنین افزایش رشد انرژی الکتریکی در کشور ما همواره دیده می شود لذا به همین امر باید ظرفیت تولید انرژی را در ایران افزایش دهیم که به سبب این امر به تاسیس و راه اندازی نیروگاه های جدید توسط متخصصینی که در شغل مهندس برق با پروانه اشتغال فعالیت دارند نیاز مبرم و اساسی وجود دارد.

این شغل برای چه کسانی مناسب است؟

شغل مهندس برق برای کسانی که خلاقیت بسیاری بالایی دارند و علاقه بسیار زیادی به کارهای فنی دارند و همچنین توان بالایی در حل مسائل و تصمیم گیری دارند بسیار مناسب می باشد.

ساعت کاری در شغل مهندس برق چگونه است؟

مهندس برق یا بعبارت دیگر مهندس الکترونیک میتواند ساعات کاری متفاوتی، بسته به محل کاری که در آن مشغول به فعالیت هست را داشته باشد. به عنوان مثال اگر در شرکت و یا سازمانی به عنوان کارشناس مشغول به فعالیت باشد، ساعات کاری مطابق با روند ساعات نرمال ادارات یعنی 8 صبح الی 5 بعد از ظهر می باشد. اما این ساعت کاری زمانی که در پروژه های خاص مشغول فعالیت باشد زمان مشخصی ندارد و همه چیز بستگی به وضعیت پروژه دارد. مهندس برق ممکن است حتی در ایام تعطیل در ساعات مختلف از شبانه روز مجبور به حاضر شدن در سرکار خود باشد یا حتی زمانی مجبور به ماندن در محل پروژه شود و دور از خانواده زندگی کند و یا حتی مجبور شود در ایام مختلف به محل پروژه سر بزند.

مهندس برق په وظایفی دارد؟

برای آشنایی بیشتر با استخدام مهندس برق بهترست که در مورد وظایف یک مهندس برق اطلاعات کسب نماییم. وظایف مهندس برق انجام تحقیقات، طراحی و توسعه ابزار و تجهیزات الکترونیکی در زمینه های زیر می باشد:

• ارتباطات و مخابرات شامل تلفن همراه رادیو تلویزیون و برقراری ارتباط از طریق ماهواره
• ارتباطات از طریق داده ها شامل کامپیوتر، لپتاپ و دستگاه های خودپرداز بانک ها
• تحقیقات علمی شامل علوم اپیتک فیزیک و نانو و …
• وسایل و دستگاه های پزشکی و آزمایشگاهی شامل فیزیوتراپی رادیولوژی اسکن ام آر ای و …
• سیستم های نظامی تسلیحات ارتباطات ناوبری
• صنعت هوا فضا که شامل سیستم های هوانوردی و ارتباطی همچنین سیستم رادارها می شود
• حمل و نقل در سیستم های الکترونیکی خودرو
• لوازم خانگی شامل وسایل آشپزخانه تا پذیرایی
• ساخت و تولید در ماشین آلات صنعتی و رباتهای برنامه ریزی شده برای انجام وظایفی مشخص

همچنین زمانیکه استخدام مهندس برق با پروانه اشتغال در یک پروژه مشغول به فعالیت در کنار دیگر مهندسین و تکنسین های مختلف هستید، انجام یکسری وظایف بر عهده شما می باشد شامل:

• اینکه کاربردی بودن تکنولوژیهای جدید و نوآوری های موجود در حوزه الکترونیک را بررسی نمایید تا تصمیم گیری نمایید که در پروژه استفاده شود یا نه
• اجزا نرم افزار سیستم ها و محصولات الکترونیکی را برای کاربرد های تجاری نظامی صنعتی علمی و پزشکی طراحی نماید
• نمونه های آزمایشگاهی را تست نمایید همچنین داده ها را تجزیه و تحلیل کند
• با استفاده از نرم افزارهای طراحی شامل MATLAB و غیره اقدام به تهیه برنامه های فنی و عملی می نماید

شغل مهندسی برق

نرم افزارهای مربوط به شغل مهندس برق:


MATLAB:

محبوبترین و پر استفاده ترین نرم افزار در رشته مهندسی برق که یک زبان برنامه نویسی با سطح بسیار بالاست که شامل تعداد زیادی توابع داخلی برای کار با ماتریس، محاسبات عددی و ریاضیات و غیره استفاده می گردد.


SIMULINK:

نرم افزار مرتبط با متلب که کار با این نرم افزار به مراتب آسانتر از متلب می باشد.


GNU OCTAVE:

زبان برنامه نویسی پیشرفته برای محاسبات عددی


LABview:

پیشترین کاربرد لب ویو در زمینه طراحی سیستم های کنترل را دارا می باشد


نرم افزارهای برنامه نویسی شامل PLC


Pspice:

نرم افزاری برای شبیه سازی مدارهای آنالوگ و سیگنال مخلوط


Multisim:

نرم افزاری برای شبیه سازی و تجزیه تحلیل رفتار مدار الکترونیکی
و خیلی نرم افزارهای دیگر…

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *