اقداماتی که پیش از بازسازی منزل باید انجام دهیم

بازسازی منزل

امروزه اغلب کسانی که یک خانه شخصی دارند، پس از مدتی ترجیح می‌دهند که به جای تعویض خانه خود برای بازسازی منزل یا تعمیر بخش‌های مختلف آن اقدام کنند. خانه محل آسایش وامنیت است وظاهرا آن نیز می‌تواند در بهبود سلامت روحی وجسمی ما موثر باشد.

 

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید، که علاقمند به اعمال سلیقه خود در طراحی منزل‌تان هستید. همه ما می‌دانیم که در چنین شرایطی دو راه وجود دارد، یا آنکه خانه‌ای را از نو بسازیم، یا اینکه برای بازسازی منزل شخصی یا اجاره‌ای خود اقدام کنیم.

 

کاملا واضح است که ساخت خانه دلخواه از پایه،‌ کاری بسیار زمان‌بروپرهزینه است؛ علاوه بر آن، در موقعیت کنونی وبا وجود هزینه‌های بسیار بالا،‌ چنین کاری برای همه ما امکان‌پذیر نیست. همچنین با توجه به اینکه پیدا کردن یک زمین خالی در جای خوب برای ساخت وساز، آن هم با قیمت وقواره مناسب در شهرهای بزرگ امروزی بسیار دشوارووقتگیر است، پس شاید بهتر باشد که در صورت تمایل برای ایجاد تغییر در محیط اطرافمان،‌ برای بازسازی اقدام کنیم.

بازسازی منزل

نوسازی وبازسازی منزل آن‌قدرها که به نظر می‌رسد، آسان نیست. بلکه سختی‌ها ودرگیری های خاص خودش را دارد. این کار پیش‌نیازهای مهمی دارد، که باید به آن‌ها توجه کرد. اگر بخواهید همه کارهای مربوط به بازسازی منزل شما به خوبی وطبق برنامه پیش برود وازمیزان چالش‌ها ودرگیری های بکاهید، بهتر است برای پیش‌نیازهای لازم،‌ زمان بگذارید

پیش‌نیازهای لازم برای نوسازی یا بازسازی منزل

همان‌طور که گفتیم، برای اقدام به نوسازی یا بازسازی منزل، باید به پیش‌نیازهای مربوط به آن توجه کرد. پیش‌نیازهای مربوط به این کار، گستره فراوانی دارند وکاملا مربوط به شرایط وبرنامه ها هستند. مثلا اگر بخواهید خانه‌ای را که لوله‌کشی پوسیده‌ای دارد، نوسازی کنید، طبیعی است که باید برای تعویض لوله‌ها نیز اقدام کنید. یا در صورتی که بخواهید حیاط خانه حوض‌داری را نوسازی کنید، حتما باید درباره حوض وسط حیاط تصمیم‌گیری کنید.

 

بنابراین پس از قطعی شدن تصمیم‌تان برای نوسازی منزل، بهتر است شرایط خود را بسنجید وپیشنیاز ها لازم، ضروری و تاثیرگذار در روند بازسازی را به صورت فهرستی کامل و به همراه جزئیات درآورید

بازسازی منزل

چک‌لیست مهم برای بازسازی منزل

 

فارغ از جزئیاتی که مربوط به شرایطوسلایق شما است، کلیاتی وجود دارد که برای نوسازی وبازسازی خانه‌ باید به آن‌ها توجه کنیم. به همین منظور، چک لیستی وجود دارد که بهتر است، پس از قطعی شدن تصمیم خودمان، موارد مربوط به آن را بررسی وسپس برای بازسازی اقدام کنیم. این چک لیست شامل موارد زیر است:

 

۱- دریافت مشاوره از شرکت‌های ساختمانی فعال در بازسازی منازل

 

۲- تشخیص نیازها و تعیین نقشه‌های معماری اصولی

 

۳- تخمین هزینه‌های لازم برای نوسازی منزل

 

۴- عقد قرارداد با شرکت منتخب و اقدام برای شروع کار

 

۵- انتخاب و سفارش مصالح مورد 

 

اکنون که با چک‌لیست ضروری برای بازسازی منزل آشنا شدید، بهتر است به ترتیب همه موارد آن را دنبال و پیگیری کنید، تا در بهترین شرایط ممکن،‌ بازسازی منزل خود را انجام دهید و از زندگی در منزل جدید شده خود لذت ببرید. فراموش نکنید که جزئیات مربوط به شرایط خودتان را در مورد دوم چک‌لیست، یعنی بخش تشخیص نیازها جای دهید،‌ تا هیچ چیز را از قلم نندازید

بازسازی منزل

دریافت مشاوره از شرکت‌های ساختمانی فعال در بازسازی

 

 

اولین گام، برای اقدام به بازسازی و نوسازی، جمع‌آوری اطلاعاتی جامع و کامل درباره شرایط فعلی ساختمان و شرایطی است که از آینده آن پس از بازسازی انتظار دارید. تصمیم‌گیری و اقدام برای کار پرهزینه و زمان‌بری مانند بازسازی ساختمان، نیاز به دریافت مشاوره‌های تخصصی دارد.

 

اگر درباره بازسازی منزل هیچ چیز نمی‌دانید، بهترین کار آن است که به سراغ افراد متخصص در این زمینه بروید. در حال حاضر، شرکت‌هایی وجود دارند که فعالیت اصلی آن‌ها، بازسازی کردن و نوسازی کردن ساختمان‌ها و خانه‌های قدیمی است و سال‌هاست در این زمینه فعالیت می‌کنند.. به همین منظور برای این کار بهتر است به سراغ یک شرکت معتبر بروید.

 

متخصصان شرکت‌های ساختمانی فعال در بازسازی، معمولا در قبال دریافت مبلغی، به محل مورد نظر شما مراجعه می‌کنند و پس از بررسی وضعیت کنونی ساختمان، مسیر درست برای بازسازی خانه را به شما نشان می‌دهند.

 

آن‌ها همه جوانب را در نظر می‌گیرند و مواردی را بررسی و کنترل می‌کنند، که حتی ممکن است به ذهن شما هم نرسد و به نظرتان بی‌اهمیت باشد. به عنوان مثال، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، موضوعی مهم و حیاتی است. بنابراین شرکت‌های ساختمانی بررسی می‌کنند که برای مقاوم‌سازی ساختمان شما، چه عملیاتی باید صورت گیرد و چه تجهیزات و امکاناتی مورد نیاز است.

 

البته مهندسین مشاوره‌دهنده این شرکت‌ها باید افرادی تخصصی و دقیق باشند. زیرا کوچک‌ترین خطا و اظهار نظر اشتباه در ابتدای راه، می‌تواند دردسرها و هزینه‌های زیادی را در مسیر بازسازی منزل برای شما ایجاد کند.

 

برای پیدا کردن یک شرکت مهندسی و ساختمانی معتبر و خوش قول، به سراغ شرکت‌هایی بروید که قبلا تجربه‌های کاری آن‌ها را دیده یا درباره فعالیت‌های‌شان تعریف خوب زیاد شنیده‌اید. ضمنا فراموش نکنید که پرداخت مقدار بیشتری هزینه در ابتدای راه و برای مشاوره، می‌تواند از ایجاد هزینه‌های کلان بیشتر در آینده جلوگیری کند.

 

تشخیص نیازها و تعیین نقشه‌های معماری اصولی

نقشه اصولی منزل

 

پس از اینکه از مشاوره‌های یک مهندس متخصص و باتجربه در بازسازی منازل بهره بردید، پیش از هر کار دیگری باید برای نیازهایی که دارید، تصمیم بگیرید و نقشه‌های معماری اصولی برای نوسازی را دریافت کنید.

 

ابتدا نیازهای مختلف خود و خانواده‌تان را از فضای جدیدی که قرار است ایجاد شود، مشخص کنید. سپس نقشه کلی فضای کنونی را روی کاغذ به صورت پیش‌فرض رسم کنید و برای ذهنیات خود را روی کاغذ بیاورید.

 

بعد از این کار به یک شرکت ساختمانی مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت نقشه مهندسی اصولی اعلام کنید. شرکت‌ها معمولا برای ارائه نقشه‌های بازسازی، از محل سکونت شما دیدن می‌کنند. فراموش نکنید که اگر محدودیت زمان دارید، آن را برای شرکت‌های نقشه‌کشی مشخص کنید.

 

بعد از اینکه، نیازهای شما مشخص شد و نقشه‌های لازم و اصولی برای بازسازی منزل‌تان کامل شد، آن‌ها را دریافت کنید. تغییراتی را که قرار است انجام شود، بررسی کنید. اگر به نظرتان می‌رسد که باید تغییری در نقشه صورت گیرد، آن را به مهندس نقشه‌کش اعلام و با او درباره نظر جدید خود مشورت کنید. پس از نهایی و قطعی شدن نقشه، برای ورود به مرحله بعد آماده شوید.

 

تخمین هزینه‌های لازم برای نوسازی منزل

تخمین هزینه‌های بازسازی و نوسازی

 

پس از تعیین نقشه نهایی باید میزان هزینه‌های لازم برای نوسازی و بازسازی را تخمین بزنیم. البته طبیعی است که با توجه به شرایط اقتصادی امروزی در ایران، تعیین دقیق هزینه‌ها به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست، اما می‌توانیم حداقل و حداکثری برای هزینه‌های بازسازی منزل مشخص کنیم.

 

برای تخمین هزینه‌ها باید با کارشناسان و بازاریان فعال در حوزه ساخت و ساز و مصالح ساختمانی صحبت کنیم، از کسانی که اخیرا بازسازی خانه خود را به اتمام رسانده‌اند پرس و جو کنیم و همه جوانب را در نظر بگیریم.

 

بودجه‌بندی برای بازسازی و نوسازی یک ساختمان، موضوع بسیار مهم و حساسی است. حتما به یاد داشته باشید که در بودجه‌بندی خود، درباره دستمزد کارگران و نحوه پرداخت به آن‌ها، بازه‌ای میانگین از قیمت روز مصالح ساختمانی و هزینه‌های نقشه و مشاوره را در نظر بگیرید.

 

علاوه بر هزینه‌های پیش‌بینی شده، بهتر است مبلغی را به عنوان هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی تعیین کنید. زیرا ممکن است در وسط راه بازسازی با هزینه‌هایی ناگهانی یا افزایش قیمت شدید برای یک ابزار ضروری مواجه شوید.

 

برای آنکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، بهتر است برخی از مصالح و لوازمی را که قابل استفاده هستند، به درستی نگهداری کنید و پس از اتمام ساخت و ساز، دوباره آن‌ها را نصب کنید. مثلا در این مورد می‌توان به هود،‌ سینک آشپزخانه، گاز رومیزی و سایر موارد اینچنینی اشاره کرد

بازسازی منزل

عقد قرارداد با شرکت منتخب و اقدام برای شروع کار

شروع بازسازی منزل

 

اکنون که کمی ذهن‌تان از فکر کردن به مسائل حساس و مهم برای شروع کار بازسازی آزاد شد،‌ وقت آن رسیده است که به سراغ پیمانکاری برای عقد قرارداد بروید. چند شرکت معتبر انتخاب کنید و درباره آن‌ها تحقیق کنید. زمانی که از روند کارشان اطمینان حاصل کردید، چند مورد را انتخاب کنید.

 

به سراغ هر یک از آن‌ها بروید و ببینید که زمان کدام یک از شرکت‌ها با شما هماهنگ‌تر است. فراموش نکنید که در این حوزه، خوش قول بودن شرکت‌ها، تاثیر مهمی در بهبود روند بازسازی منزل شما دارد. مطمئن شوید که مدیریت کار را به آدم کاردانی می‌سپارید.

 

هنگام عقد قرارداد، به همراه یک فرد مطمئن و وارد در این کار به شرکت مورد نظر مراجعه کنید. مفاد قرارداد را دقیقا بخوانید و درباره هر قسمتی که برای‌تان ابهامی ایجاد کرده است، سوال کنید. پس از امضای قرارداد و قطعی کردن زمان شروع تخریب و بازسازی، دیگر می‌توانید نفس راحتی بکشید، زیرا بخش بزرگی از کار بازسازی را پیش برده‌اید و برنامه‌ریزی‌های خود را یک قدم جلوتر برده‌اید.

 

سفارش مصالح مورد نیاز مانند درب و پنجره دوجداره

خرید لوازم ضروری برای بازسازی

 

خب، حالا دیگر نوبت سفارش مصالح مورد نیاز است. البته برخی شرکت‌های پیمانکار، براساس قراردادی که با شما بسته‌اند، خودشان برای خرید و سفارش این مصالح اقدام می‌کنند و تنها هزینه آن را از شما دریافت می‌کنند. البته هزینه خرید مصالح توسط شرکت‌های پیمانکاری، معمولا نسبت به زمانی که خودتان برای خرید اقدام کنید، چند درصد بیشتر می‌شود. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که وقت کمی دارید و کارهای زیادی پیش روی‌تان قرار دارد، می‌توانید از این روش استفاده کنید

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on email
Share on whatsapp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *